نینی مایند

ساخت وبلاگ

اختلال نافرمانی مقابله ای از جمله اختلالات کنترل تکانه است که کودکان مبتلا اغلب الگوی رفتار منفی گرایانه، خصمانه و نافرمان را حداقل به مدت شش ماه از خود بروز می‌دهند. همچنین کودک خصوصیات کینه جویی، خلق زودرنج و رفتارهای سرکشانه را حداقل در تعامل با یکی از افراد غیر خانواده نمایش می‌دهد. این اختلال معمولا بین 8 تا 12 سالگی نمایان می‌شود و عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، محیط و تربیت نقش عمده‌ای در این اختلال ایفا می‌کنند. با این حال با توجه به اینکه این کودکان در آینده به عنوان فردی بزهکار شناسایی شده و با ترک تحصیل و مشکلات اجتماعی مواجهه می‌شوند؛ اهمیت درمان و توجه به آنان بسیار زیاد است. در این راه مشاوره کودک می‌تواند به شما در درمان هرچه سریع‌تر و آشنایی با نشانه‌ها یاری رسان باشد.

منبع: اختلال نافرمانی مقابله ای کودک

اختلال نافرمانی مقابله ای (DDO) چیست؟

نافرمانی مقابله ای اختلالی است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در دسته اختلالات کنترل تکانه قرار دارد. در این اختلال کودکان به طور دائم خشمگین می‌شوند و پرخاشگری نشان می‌دهند. در کنار این مسئله نافرمانی و لجبازی نیز می‌کنند. عمدا کارهایی را انجام می‌دهند که باعث آزار و اذیت دیگران شود و یا آن‌ها را تحریک می‌کنند تا عصبانی شوند. این اختلال در سنین پیش دبستانی رایج است و می‌تواند زمینه ساز اختلال سلوک در مراحل بعدی زندگی فرد باشد.

کودکان مبتلا به این اختلال دو خصیصه اصلی دارند.

1. سطوح بالای واکنش پذیری هیجانی: به این معنا که دارای واکنش پذیری هیجانی بالایی هستند و به سرعت به اتفاقات و اطرافیان خود واکنش نشان می‌دهند.

2. عدم تحمل ناکامی: نمی‌توانند مخالفت والدین خود را برای کاری تحمل کنند و تحمل حرف “نه” شنیدن را ندارند که همین ویژگی میتواند به بحث و جدل با والدین، معلمان و سایر افراد منجر میشود.

برای آشنایی بیشتر در زمینه کودکان استثنایی کلیک کنید.

علائم اختلال نافرمانی مقابله ای چیست؟

در این اختلال فرد مجموعه‌ای از نشانههایی مانند عصبانیت، خشم، جر و بحث، نافرمانی و لجبازی، بی‌اعتنایی، کینه توزی و تلاش برای ناراحت کردن دیگران را از خود نشان می‌دهد. این نشانهها را میتوان به سه مجموعه کلی تقسیم بندی کرد.

خلق خشمگین و تحریک پذیر

  • فرد نمیتواند جلوی عصبانیت خود را بگیرد و یا خشم خود را کنترل کند.
  • زودرنج است و به آسانی ناراحت میشود.
  • معمولا عصبانی است یا اوقات تلخی میکند.

رفتارهای جر و بحث جویانه و چالش برانگیزانه

  • معمولا با بزرگسالان جر و بحث میکند.
  • کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای معمولا با قوانین مخالفت میکند و از درخواستهای بزرگسالان اطاعت نمیکند.
  • دیگران را عمدا ناراحت میکند.
  • در مورد اشتباهات خود دیگران را مقصر میداند.

کینه توزی و بدجنسی

در 6 ماه گذشته حداقل دوبار از سر کینه توزی و بدجنسی خواسته به دیگران آسیب برساند و یا آن‌ها را ناراحت کند.

بیشتر بخوانید : اختلالات عصبی رشدی

علل اختلال نافرمانی مقابله ای

گروهی از روانشناسان علت این اختلال را در خانواده و تربیت بیش از حد سخت گیرانه و ضد و نقیض دار آنها میدانند و گروهی دیگر ناشی از آن میدانند که کودکان میخواهند تا رفتار والدین خود را تقلید کنند. این اختلال در کودکانی که مسئولیت تربیت آن چندین بار بر عهده افراد مختلف قرار گرفته است، بیشتر دیده میشود. به نظر میرسد عوامل ژنتیکی نیز در این بیماری نقش مهمی دارند. علاوه بر این وضعیت بد اجتماعی-اقتصادی، استرس‌های ناشی از زندگی میتوانند از دیگر دلایل مهم این اختلال باشند.

چه آیندهای در انتظار کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله جویانه است؟

این کودکان به دلیل رفتارهای پرخاشگرانه خود، مقاومت و بحث کردن با دیگران و اصرار بر حل مشکلات خودشان بدون نیاز به کمک دیگران، کم کم به افرادی منزوی تبدیل میشوند. در مدرسه هیچ دوستی نخواهند داشت و رابطه مناسبی با والدین، معلمها و اطرافیان خود ایجاد نمیکنند. در کنار این مسائل دچار افت عملکرد تحصیلی میشوند و روابط اجتماعی آنها مختل میشود و به عنوان فردی بزهکار در جامعه شناخته می‌شوند. این شکستها موجب میشوند تا کودک احساس افسردگی کند. از پیامدهای دیگر این اختلال کاهش اعتماد بنفس، پایین آمدن عزت نفس و حتی گاهی گرایش نوجوانان مبتلا به سوء مصرف مواد و الکل است.

درمانهای اختلال نافرمانی مقابله ای

درمان این اختلال براساس عواملی مانند سن، شدت بیماری و توانایی کودک برای مشارکت تعیین میگردد. به طور کلی درمان مجموعه‌ای از رواندرمانیهای مختلف، آموزش والدین و کودکان است. شما می‌توانید این درمان‌ها را توسط مجرب ترین متخصصان کودک نی نی مایند دریافت نمایید.

دارو درمانی

دارو درمانی معمولا برای کودکان مبتلا به این اختلال تجویز نمیشود مگر اینکه کودک همزمان به اختلالات دیگری مانند افسردگی یا ADHD مبتلا باشد و برای کنترل علائم آن اختلالها از دارو درمانی استفاده شود. برای آشنایی بیشتر با نشانه های بیش فعالی در کودکان کلیک کنید.

درمان شناختی-رفتاری

در درمان شناختی-رفتاری به کودک کمک میشود تا الگوهای فکری که منجر به مشکلات رفتاری شدهاند را شناسایی کند و به تغییر آنها بپردازد. در این درمان به کودک کمک میشود تا راه حلهای مختلفی را برای مشکلات خود یاد بگیرد و به کار ببندد.

آموزش مدیریت والدین

در این شیوه به والدین آموزش داده میشود تا بتوانند تغییرات مثبتی در رفتار کودک خود ایجاد کنند. برای رسیدن به این هدف یک برنامه مدیریتی رفتاری ترتیب داده میشود که در آن به رفتاریهای مثبت کودک، پاداش داده شده و رفتارهای منفی او مورد تنبیه واقع میشوند.

خانواده درمانی

خانواده درمانی میتواند در بهبود روابط بین اعضای خانواده نقش مهمی داشته باشد و تعاملات کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای را بهتر کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

در صورتی که کودکی اختلال سلوک و نافرمانی مقابله ای داشته باشد تشخیص کدام اختلال ارجعیت دارد؟

در این حالت کودک با اختلال سلوک شناسایی می‌شود زیرا اغلب علائم اختلال نافرمانی مقابله‌ای در اختلال سلوک نیز وجود دارد و همواره تشخیص اختلالی اولویت دارد که احتمالا با خطر بیشتری برای فرد و جامعه همراه است.

منبع: اختلال نافرمانی مقابله ای کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : اختلال نافرمانی مقابله ای کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 134 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 12:40

کاهش اضطراب کودکان حتما باید توسط والدین و سیستم آموزشی مورد توجه قرار بگیرد. اضطراب یکی از مسائل رایجی است که امروزه بسیاری از بزرگسالان و حتی کودکان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. علت‌های زیستی، روانی اجتماعی متعددی برای مبتلا شدن کودک به اضطراب وجود دارد. شدت زیاد اضطراب در کودکان حتی منجر به آسیب‌های جدی در بخش‌های مختلف زندگی کودک می‌شود. اضطراب مزمن (باشدت کم اما طولانی مدت) در دوران کودکی بر وضعیت سلامت روان و جسم کودک تاثیر منفی می‌گذارد و باعث بروز مشکلاتی نظیر مشکلات خواب، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی، کج خلقی و… می‌شود. بنابراین یکی از اصول حفظ سلامت روان و جسم کودک آشنایی والدین با راهکارهای کاهش اضطراب کودکان می‌باشد. در صورت بروز چنین مساله‌ای حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع: درمان و کاهش اضطراب کودکان

علت یابی برای کاهش اضطراب در کودکان

اضطراب در کودکان می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی روی دهد. مهم‌ترین مسئله در ارتباط با درمان و راهکارهای کاهش اضطراب در کودکی توانایی تشخیص علت اضطراب است. زیرا درمان و کاهش اضطراب کودکان بر اساس علت آن می‌تواند متفاوت باشد.

عمدتاً اضطراب به دلیل مسائل ژنتیکی رخ می‌دهد، به عنوان مثال اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به اضطراب باشد به احتمال بیشتری سایر اعضای خانواده به آن مبتلا می‌شوند. همچنین برخی از مسائل زیستی مانند برهم خوردن تعادل انتقال دهنده‌های عصبی می‌تواند در بروز اضطراب در کودکان نقش داشته باشد. علاوه بر این شرایط زندگی، محیط خانوادگی و ویژگی‌های روانشناختی کودک باعث ایجاد اضطراب در کودک می‌شود، به عنوان مثال کودکان با دلبستگی ناامین به احتمال بیشتری درگیر اضطراب می‌شوند. در نتیجه می‌توان گفت راهکار موثر برای کاهش اضطراب در دوران کودکی تا حد زیادی با علت اضطراب ارتباط دارد. برای آشنایی با نشانه های استرس در کودکان کلیک کنید.

راهکارهایی برای کاهش اضطراب کودکان

روش‌های آرام سازی کودک

انجام تمرین‌های مختلف آرام سازی هم می‌تواند برای کاهش اضطراب بزرگسالان موثر باشد هم برای کودکان. تکنیک‌هایی مانند تنفس آرام، ریلکس کردن ماهیچه‌ها و تکنیک‌های ذهن‌آگاهی از جمله روش‌هایی هستند که برای کاهش اضطراب تاثیر زیادی در کودکان دارد.

با این حال انجام این تکنیک‌ها نیازمند آموزش توسط یک روانشناس متخصص هست. برای دریافت آموزش صحیح روش‌های آرام سازی از یک روانشناس کمک بگیرید. علاوه بر این نوشتن اتفاقات مثبت و جملات مثبت برای کودکان باعث ایجاد آرامش و مثبت اندیشی در او می‌شود. با این حال باید در نظر داشت که تکنیک نوشتن اتفاقات مثبت برای کودکان با سنین بالاتر مناسب‌تر است. برای کودکان با سنین پایین‌تر می‌توان از کشیدن نقاشی استفاده کرد.

کاهش اضطراب کودکان با بازی درمانی

بازی درمانی یکی از روش‌های علمی و تخصصی است که عمدتاً توسط روانشناسان کودک انجام می‌شود. بازی درمانی بر اساس دیدگاه‌های مختلف روش‌های مختلفی برای اجرا دارد. در بازی درمانی عمدتاً به صورت غیرمستقیم بر حل مشکل کودک متمرکز می‌شود. کودک در حال بازی کردن است اما این بازی‌ها به طور غیرمستقیم بر کاهش اضطراب کودک متمرکز هستند. در صورت تشخیص درمانگر و آموزش بازی درمانی به والدین، بازی درمانی می‌تواند توسط والدین هم اجرا شود.

به طور کلی بازی ابزاری موثر و هیجان انگیز برای کودکان است، کودکان با استفاده از بازی‌های مختلف دنیای خودشان و اطرافشان را می‌شناسند، به عبارتی می‌توان گفت بازی کردن کودک حکم خون در رگ‌های او را داد. بازی کردن می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا کودک احساساتش را بروز دهد و مشکل خودش را بیان کند و تخلیه هیجانی شود. به طور کی بازی شیوه‌ای مناسب برای کاهش اضطراب کودکان است.

گوش کردن به حرف‌های کودک

به عنوان یک والد همیشه برای کودک خود وقت کافی اختصاص دهید. صحبت کردن به طور روزانه با کودک باعث می‌شود تا کودک ارتباط بهتری با والدینش داشته باشد و مسائل و مشکلاتش را برای آن‌ها تعریف کند. علاوه بر این صحبت کردن با کودک به طور خود به خود می‌تواند باعث آرام شدن و بهبود ارتباط با والدین شود.

برخی از کودکان به دلیل ارتباط نامطلوب با والدینشان دچار اضطراب می‌شوند و دوست دارند والدین همیشه در دسترسشان باشد. این کار باعث می‌شود تا اضطراب کودک کاهش پیدا کند. پیشنهاد می‌شود مقاله اختلال اضطراب جدایی در کودکان را بخوانید.

آموزش هیجانات

به عنوان یک والد در هنگام صحبت کردن با کودک بهتر است هیجانات مختلف را به او آموزش بدهید. آشنایی با هیجانات مختلف باعث می‌شود تا کودک بتواند این هیجان‌ها را از یکدیگر به درستی تشخیص دهد و علائم آن‌ها را بشناسد. انجام این فعالیت باعث می‌شود تا کودک بتواند اضطراب را از سایر هیجانات به درستی تشخیص دهد و عوامل ایجاد کننده آن را تشخیص دهد.

مواجهه با استرس و ترس‌های کودک

برخی از کودکان به دلیل ترس از یک موقعیت یا مکان خاص دچار اضطراب می‌شوند. برای از بین بردن ترس کودک بهتر است به طور تدریجی و در حضور خودتان با آن شرایط و موقعیت‌ها روبرو شود. برای انجام اینکار می‌توانید به کمک کودک فهرستی تهیه کنید و موقعیت‌های ترسناک را از کمترین به بیشترین یادداشت کنید. و سپس با همکاری یکدیگر، کودک را با آن موقعیت‌ها به طور تدریجی مواجهه کنید. با این حال بهتر است این روش توسط یک روانشناس متخصص انجام شود، زیرا که انجام اشتباه آن می‌تواند باعث شدت مشکلات اضطرابی کودک شود.

الگوسازی

کودکان بسیاری از اعمال و فعالیت‌ها را توسط مشاهده الگو یاد می‌گیرند و انجام می‌دهند. به عنوان یک والد از کودک خود حمایت کنید و به او آموزش دهید تا با انگیزه به فعالیت‌های خودش ادامه دهد. مراقبت از کودک و احساس اطمینان دادن به او باعث می‌شود تا اضطرابش را در موقعیت‌های مختلف مدیریت کند. به یاد داشته باشید که اگر خودتان دچار مشکلات اضطرابی یا پریشانی‌های روانی مختلف باشید به احتمال زیاد فرزندتان هم دچار چنین مسائلی می‌شود. در نتیجه برای اینکه بتوانید باعث کاهش اضطراب در کودکتان شوید خودتان هم باید فردی آرام و بدون اضطراب باشید.

مراجعه به روانشناس

اگر اضطراب فرزندتان به تمام بخش‌های زندگی‌اش گسترش پیدا کرده است و هیچ یک از راهکارها شرایط او را بهتر نکرد بهتر است با یک روانشناس دیدار داشته باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا اضطراب والدین می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در کودک شود؟

کودکان بسیاری از فعالیت‌ها و ویژگی‌ها را از طریق والدین خود به ارث می‌برند یا از طریق مشاهده آن‌ها یاد می‌گیرند. در نتیجه والدینی که مضطرب باشند به احتمال بیشتری فرزندشان دچار اضطراب می‌شود.

منبع: درمان و کاهش اضطراب کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : درمان و کاهش اضطراب کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 182 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 12:37

کارگاه مادر و کودک یزد با اهداف مختلفی برای مادر و کودک برگزار می‌گردد. شما می‌توانید متناسب با علاقه مندی کودک خود، در این کارگاه‌ها شرکت کنید تا ضمن داشتن یک روز هیجانی و شاد، مهارت‌های کودک خود را نیز افزایش دهید. کارگاه های مادر و کودک معمولا در جلسات کم و یا حتی یک روز با حضور مادر و کودک انجام می‌شود. این کارگاه‌ها با موضوعات مختلفی شامل آموزش زبان انگلیسی با تصویرسازی ذهنی، ریاضی، شطرنج، اوریگامی، سرودخوانی، شعرخوانی، هوش هیجانی، رقص ایرانی، رقص باله و استخر مادر و کودک و … برگزار می‌شود.

نوع دیگری از کارگاه های مادر کودک در یزد نیز هستند که تنها مخصوص والدین بوده و مباحثی آموزش داده می‌شود که والدین باید در ارتباط با فرزندان خود بدانند و از آن‌ها پیروی کنند. در ادامه هر دو نوع کارگاه ها و مباحث مربوطه را شرح داده‌ایم. برای انتخاب بهترین کارگاه متناسب خود و کودکتان مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع: کارگاه مادر و کودک یزد

کارگاه های مادر و کودک یزد مخصوص والدین

همانطور که اشاره کردیم این نوع کارگاه‌ها با هدف افزایش آگاهی مادران و آموزش مهارت‌هایی به آن‌ها جهت مراقبت و تربیت فرزندان‌شان برگزار می‌شود. به همین جهت دوره‌ها به صورت گروهی با حضور مادر و برخی از کلاس‌ها حضور پدر و مادر با توجه به سن کودک طبقه بندی می‌شود. در هر دوره سنی سرتیترهایی که در این دوره ها پرداخته می‌شود به شرح زیر می‌باشد. برای آشنایی با مطالب مربوط به آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

کارگاه مادر کودک قبل از تولد

این دوره ها مخصوص پدر و مادرهایی است که قصد فرزند آوری داشته و یا در دوران بارداری هستند. این دورها به دو زیر گروه قصد بارداری و دوره بارداری تقسیم می‌شود. به طور کلی مباحثی که در این دوره مطرح می‌شوند عبارتند از؛ نحوه شکل گیری جنین، مراقبت های لازم در دوره بارداری، آزمایشات و احتیاط های لازم، تاثیر بیماری های مادر و پدر بر نوزاد، شرایط محیطی مناسب برای مادر و جنین، اقدامات لازم در خصوص بارداری های خاص و….. . برای آشنایی بیشتر با نشانه های سلامت نوزاد و حفظ آن کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک تولد تا یک سالگی

مادران می‌توانند هم قبل و هم بعد از تولد فرزندشان در این دوره شرکت کنند. مباحث کلی در این دوره ها عبارتند از؛ روانشناسی نوزاد، تغذیه نوزاد، مراقبت ها و احتیاط های لازم، نحوه برخورد و صحبت با نوزاد، بیماری های مادر و پدر، اقدامات لازم در زمان های بحرانی و…. . برای آشنایی با مباحث مربوط به نوزاد تازه متولد شده و نیازهای اولیه کودکان کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک یک سال تا سه سال

کارگاه مادر و کودک یک تا سه سال نیز به منظور افزایش آگاهی مادران درباره رفتارها و دانش کودک ارائه می‌شود. والدین باید از میزان درک کودک و رفتار مناسب در برابر خواسته های او اطلاع کافی داشته باشند و او را برای سنینی که آموزش متمرکزتر می‌شود آماده بکنند. نحوه از پوشک گرفتن، نحوه آموزش حرف زدن، نحوه از شیر گرفتن و میزان توجه به کودک از جمله مباحث بسیار مهم در شکل گیری شخصیت کودک هستند که نیاز به این کارگاه را برای تمامی والدین ضروری می‌کند. برای آموزش بچه داری کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک 3 تا 7 سال

آموزش ها و مباحث مربوط به این سنین نیز علاوه بر آشنایی تمرکز بر نحوه ارتقای هوش و آموزش کودک و استعدادیابی، تاکید زیادی بر تربیت جنسی کودک دارد. چرا که از نظر روانشناسی بسیاری از اختلالات جنسی ریشه در سنین 3 تا 7 سالگی دارد، والدین با تربیت صحیح می‌توانند مانع از بروز بسیاری از اختلالات بزرگسالی شوند. برای آشنایی بیشتر با روند استعدادیابی کودکان و تربیت جنسی کودک کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک بالای 7 سال

آموزه های مربوط به این دوره‌ها تمرکز زیادی بر انطباق روش آموزشی با میزان هوش کودک و کودکان استثنایی دارد. کلاس‌های آموزشی و کمک آموزشی باید با توجه به خصوصیات و توانایی کودک برنامه ریزی شده تا بتواند علاوه بر پیشرفت تحصیلی، تضمینی بر سلامت روان کودک را نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید : تربیت کودک

کارگاه های عملی مادر و کودک در یزد

کارگاه های مادر و کودک با عنوان بازی، شادی، خلاقیت در کلاس‌های خصوصی، نیه خصوصی و یا آنلاین در حال برگزاری است. اهداف این کارگاه به شرح موارد زیر می‌باشد :

  • لحظه‌هایی شاد هم برای کودک و هم برای مادر در یک فضای امن ساخته می‌شود.
  • مهارت اجتماعی کودک تقویت می‌شود.
  • مادران می‌توانند در یک فضای کنترل شده و زیرنظر کارشناس، تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • عادت‌های غذایی درست و ماندگار در تغذیه کودک ایجاد می‌شود.
  • حواس پنجگانه کودکان به واسطه بازی‌های متناسب تقویت می‌گردد.
  • متناسب با سن کودک در این کارگاه‌ها برای او تجربه‌های فردی و گروهی ایجاد می‌شود.
  • تخیل کودکان پرورش داده شده و مهارت‌های حرکتی، کلامی، شنیداری آن‌ها تقویت می‌گردد.

کارگاه نمایشی رنگ و سفال

از دیگر کارگاه‌های مادر و کودک، کارگاه نمایشی رنگ و سفال می‌باشد. در این کارگاه‌ها، معمولا داستانی که تمامی بچه‌ها بلد هستند، تعریف می‌شود و کودکان بایستی پس از آموزش استفاده و لمس و شناخت رنگ و آموزش ساخت مجسمه‌های سفالی، سعی کنند یکی از شخصیت‌های این داستان را بسازند.

این کارگاه اصطلاحا با کثیف کاری با رنگ‌ها هم همراه است، که برای کودک می‌تواند بسیاز لذت بخش باشد. پس از درست کردن شخصیت‌ها کودکان می‌توانند با با رنگ انگشتی آن‌ها رنگ کنند. اجرای این مراحل با موسیقی است که هیجان بچه‌ها را دو چندان می‌کند.

کارگاه خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال

کارگاه خمیربازی و رنگ آمیزی سفال برای کودکان سه تا شش سال و حداکثر با ظرفیت هر کارگاه پنج مادر و کودک زیر نظر کارشناس علوم تربیتی، با مدرک مربیگری خلاقیت و بازی‌های هدفمند برگزار می‌گردد.

کارگاه مادر و کودک خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال با اهداف مختلفی انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این کارگاه‌ها برای کودک بسیار هیجان انگیز است و باعث از بین بردن وسواس در آن‌ها می‌شود.
  • هماهنگی بین چشم و دست آن‌ها تقویت می‌گردد.
  • در این کارگاه‌ها کودک می‌تواند مفاهیم نرم بودن، سفت بودن، سبکی و سنگینی را درک کند.
  • کار با خمیربازی باعث تقویت عضلات کودک و همینطور تحریک حس لامسه و تحریک سیستم عصبی مغز او نیز خواهد شد.

کارگاه آنلاین مادر و کودک بازی و موسیقی

این کارگاه‌ها معمولا برای گروه سنی کم و چهار تا دوازده ماه توسط کارشناس موسیقی و متخصص آموزش موسیقی کودک، در پلتفرم زوم برگزار می‌شود.

در این کارگاه یک فضای موسیقیایی برای کودک فراهم شده و انواع بازی‌های متنوع ریتمیک در آن انجام می‌شود. اهداف برگزاری این کارگاه‌ها را به طور خلاصه می‌توان در موارد زیر ارائه کرد :

  • حواس کودکان و تمرکز دیداری و شنیداری آن ها تقویت می‌شود.
  • کودکان می‌توانند ریتم و حس موسیق‌یایی را درک کنند.
  • در این کارگاه‌ها ارتباط چشمی کودک با مادر تقویت می‌گردد.
  • در کارگاه‌های مادر و کودک، بازی و موسیقی، به مادران نیز ایده‌های جدیدی برای بازی با کودکان داده می‌شود.

کارگاه کثیف کاری (مسی پلی)

کارگاه‌های کثیف کاری معمولا برای گروه سنی یک سال تا نه سال برگزار می‌گردد. در این کارگاه‌ها بچه‌ها می‌توانند با رنگ‌های مختلف نقاشی کنند و به عبارتی با رنگ بازی، هیجانات خود را تخلیه کنند.

انجام بازی‌های پاراشوت با آهنگ گروهی مادر و کودک، بازی‌های آوازی حرکتی
همراه با موسیقی و شادی و بازی‌های دسته جمعی از دیگر آیتم‌های برگزاری در این کارگاه‌ها می‌باشد.

کارگاه کف بازی و آب بازی

کارگاه مادر و کودک کف بازی و آب بازی در فضای باز همراه با موسیقی و تفریح و بازی انجام می‌شود. این کارگاه‌ها مختص کودکان یک سال و نیم تا هفت سال می ‌باشد.

کلاس های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک

کارگاه کلاس‌های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک برای گروه سنی یک تا سه سال برگزار می‌شود و کودک و مادر در این کلاس‎‌ها انواع بازی‌های جدید را انجام می‌دهند و یاد می‌گیرند.

کارگاه خلافیت

کارگاه مادر و کودک خلاقیت با حضور کارشناس علوم تربیتی و مربی تخصصی دوره‌های خلاقیت برای سنین ۲/۵ تا هفت سال انجام می‌شود.

کارگاه خلاقیت برای ساخت کاردستی با مواد دور ریختنی برگزار می‌گردد و اهداف آن به شرح موارد زیر است :

  • حواس جمع
  • تقویت حافظه دیداری
  • کمپ آب بازی
  • انجام بازی های تمرکزی
  • تقویت حافظه دیداری بازی

کارگاه خورده های رنگی

کارگاه خرده‌های رنگی برای بازی با خمیر، کاغذهای رنگی و ساخت بادکنک، فرفره و ماکارونی‌های نرم رنگی برای سنین شش تا نه سال برگزار می‌گردد.

در حین بازی کودکان، مسابقات مختلفی برای آن‌ها برگزار می‌گردد و همینطور به مادران نیز نحوه صحیح فرزندپروری آموزش داده می‌شود.

کارگاه مادر وکودک ماکارونی و رنگ بازی

کارگاه مادر و کودک ماکارانی و رنگ بازی، برای کودکان سه تا شش سال برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری آن‌ها به شرح موارد زیر است :

  • بازی های حسی و کثیف کاری
  • تقویت حواس حسی
  • تقویت خلاقیت
  • تفکر خلاق
  • تقویت قدرت تخیل
  • تقویت درک اشکال فضایی
  • تخلیه هیجان
  • تقویت روابط مادر و کودک
  • آموزش فعالیت گروهی
  • آموزش و آشنایی با رنگ ها

کارگاه آرد بازی و کیک پزی

کارگاه مادر و کودک آرد بازی و کیک پزی برای سنین ۲/۵ تا هشت سال برگزار می‌گردد و کودکان می‌توانند با همکاری مادرانشان آرد بازی کنند و کیک بپزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارگاه مادر و کودک یزد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: کارگاه مادر و کودک یزد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کارگاه مادر و کودک یزد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 213 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 12:34

بهترین مراکز مشاوره و روانشناس کودک قزوین کدامند؟ در این مراکز چه خدماتی در اختیار والدین و فرزندان قرار می‌گیرد؟ مشاوره کودک یکی از انواع خدمات تخصصی روانشناسی است که به موضوعات گسترده‌ای می‌پردازد. از جمله این موضوعات می‌توان کمک به والدین برای حل مشکلات رفتاری کودک، تشخیص اختلالات روانشناختی دوره کودکی و انجام آزمون‌های مختلف برای بررسی عملکرد هوش را نام برد. در این مقاله به معرفی بهترین مراکز مشاوره کودک قزوین پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کودک کلیک کنید.

منبع: مشاوره کودک قزوین

مشاوره کودک قزوین

دریافت خدمات مشاوره کودک در قزوین توسط مراکز و متخصصان مختلفی ارائه می‌شود. اما والدین باید نسبت به انتخاب درمانگر و مشاور برای فرزندشان دقت کافی به خرج دهند. چرا که در صورت نابلد بودن و بی تجربگی درمانگر آسیب ها به مراتب جدی تر خواهد بود. بنابراین مراجعه به بهترین مراکز مشاوره کودک در قزوین ضرورت بیشتری پیدا می کند.

روانشناس کودک قزوین

مشاوره کودک از جمله خدمات تخصصی است که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد. در این نوع از مشاوره درمانگران موضوعات گسترده‌ای را بررسی می‌کنند. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسات مشاوره کودک قزوین مورد توجه قرار می‌گیرند، می‌توان به ترس‌ها و اضطراب‌های دوران کودکی نظیر اضطراب جدایی، ترس از تاریکی، حیوانات و سایر موقعیت‌های خاص اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مشاوره کودک تنها به زمانی که فرزندتان دچار مشکل روانشناختی شده اختصاص ندارد بلکه شما برای مواردی نظیر بهبود ارتباط والد فرزندی، یادگیری سبک تربیتی موثر، استعدادیابی در کودک و ارزیابی هوش او نیز می‌توانید از این خدمات کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

ویژگی های بهترین مراکز مشاوره کودک قزوین

برای اینکه بفهمید یک مرکز مشاوره از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر باید چندین ملاک را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین ملاک‌های یک مرکز مشاوره خوب برای کودکان و نوجوانان باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- برخورداری از متخصص حرفه‌ای در زمینه مشاوره کودک

یک مرکز مشاوره خوب از افراد با تجربه و متخصص در حوزه کودک برای برگزاری جلسات مشاوره کمک می‌گیرد. لازم به ذکر است متخصصین برای ارائه خدمات در این حوزه باید در یکی از گرایش‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و یا روانشناسی کودکان استثنایی از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. همچنین بررسی سوابق تجربی، آموزشی و پژوهشی درمانگران می‌تواند بینش خوبی در مورد میزان صلاحیت و تخصص آن‌ها در اختیار شما قرار دهد.

2-روانشناس خوب کودک دارای مجوز رسمی از نهادهای معتبر

نبود مجوز رسمی این امکان را فراهم می‌کند که افراد غیر متخصص به ارائه خدماتی بپردازند که مهارت چندانی در آن ندارند. در حالی که مراکز دارای مجوز رسمی تحت نظارت نهادهای معتبر هستند و فعالیت‌های آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از همین رو مرکز مشاوره‌ای که برای بهبود وضعیت فرزندتان به آن مراجعه می‌کنید باید حتما از سازمان بهزیستی یا سازمان نظام روانشناسی کشور پروانه فعالیت داشته باشد.

3- داشتن تجهیزات کافی

برگزاری جلسات مشاوره با کودک فضای متفاوتی را می‌طلبد. اتاق درمان باید محیط جذابی برای کودک بوده و از تجهیزات کافی برای بازی درمانی برخوردار باشد. همچنین وجود تست‌ها و آزمون‌های مختلف استعدادیابی و تعیین سطح هوش از جمله مواردی است که وجود آن برای یک مرکز مشاوره کودک ضروری است.

آدرس مراکز دارای روانشناس کودک در قزوین

از جمله مراکزی که به صورت تخصصی در قزوین (به صورت آنلاین) به ارائه خدمات روانشناسی کودک می‌پردازد به شرح زیر است.

مرکز مشاوره نی نی مایندتهران ، خیابان شریعتی روبروی مترو02191002360
مرکز مشاوره نینی مایندتهران، خیابان فاطمی، روبروی وزارت کشور خیابان یکم طباطبایی، پ802191002360

انواع جلسات مشاوره با کودک

جلسات مشاوره و روانشناس کودک قزوین انعطاف پذیری بالایی دارند. این جلسات می‌توانند به صورت انفرادی با کودک، انفرادی با والدین و یا با حضور والد و کودک به طور همزمان برگزار شوند. در جلسات انفرادی با کودکان کم سن و سال، درمانگران برای تشخیص بهتر مشکلات اغلب از روش‌های مختلف بازی درمانی کمک می‌گیرند. چراکه بچه‌ها در جریان بازی راحت‌تر هیجانات خود را ابراز می‌کنند. بازی‌هایی نظیر نمایش و قرار گرفتن در نقش‌های مختلف به درمانگر کمک می‌کند تا دنیای ذهنی کودک در مورد محیط اطرافش را بهتر بشناسد.

در مقابل در جلساتی که با حضور والدین و کودک برگزار می‌شود، روانشناس به طور مستقیم تعاملات میان اعضای خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد و الگوهای رفتاری نامناسب را شناسایی می‌کند. سپس در مورد این الگوها به والدین بازخورد داده و تمرین‌هایی جهت جایگزینی رفتار صحیح با الگوهای تعاملی قبلی به آن‌ها ارائه می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

چه زمانی باید از خدمات روانشناس کودک قزوین کمک بگیریم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد جلسات مشاوره با کودک می‌تواند بر موضوعات مختلفی تمرکز یابد. هنگام مواجهه با هریک از موارد زیر بهتر است از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک یا نوجوان کمک بگیرید.

– درگیری کودک با مشکلات اضطرابی نظیر ترس از غریبه‌ها، اضطراب جدایی، ترس از تاریکی و…

– دچار بودن فرزند به اختلالات رفتاری و مشکلاتی نظیر اختلال بیش فعالی- نقص توجه

– مواجه شدن کودک با آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی

– تمایل به کشف استعدادهای کودک در زمینه‌های مختلف

– ناتوانی فرزند در برقراری ارتباط با همسالان

– وجود مشکلات تحصیلی و یادگیری

– وجود تاخیرهایی در مسیر رشد (برای کسب اطلاعات در زمینه کودکان استثنایی کلیک کنید.)

زمینه های کاری روانشناس کودک

والدین می‌توانند با مراجعه به مشاور و روانشناس کودک در مورد مشکلات متعدد کودک‌شان از آنان راهنمایی بگیرند. برخی از زمینه‌ها و مشکلاتی که مشاور و روانشناس خوب کودک می‌تواند به شما کمک کند به شرح زیر می باشد. برای خواندن مقاله تربیت کودک کلیک کنید.

_بیماری‌های ژنتیکی
_اختلالات عصبی-رشدی
_استرس در کودکان
_وسواس در کودکان
_افسردگی در کودکان
_اختلالات خوردن
_اختلالات رفتاری
_اختلالات یادگیری
_اختلالات دفعی
_آموزش تربیت کودک
_آموزش جنسی کودکان
_کشف استعداد کودک از خدمات مرکز مشاوره و روانشناس کودک قزوین
_نشانه‌های سلامت نوزاد
_نوزاد تازه متولد شده
_بیماری‌های کودکان
_نیازهای اولیه کودکان
_مشکلات دوران مدرسه
_رفتار با کودک
_آموزش به کودک
_نقش مادر و نقش پدر در تربیت فرزندان
و…

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد، کودک و نوجوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک و حضوری در قزوین با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره کودک قزوین

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مشاوره کودک قزوین, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 72 تاريخ : يکشنبه 30 مرداد 1401 ساعت: 19:31

بهترین مراکز مشاوره و روانشناس کودک رشت کدامند؟ در این مراکز چه خدماتی در اختیار والدین و فرزندان قرار می‌گیرد؟ مشاوره کودک یکی از انواع خدمات تخصصی روانشناسی است که به موضوعات گسترده‌ای می‌پردازد. از جمله این موضوعات می‌توان کمک به والدین برای حل مشکلات رفتاری کودک، تشخیص اختلالات روانشناختی دوره کودکی و انجام آزمون‌های مختلف برای بررسی عملکرد هوش را نام برد. در این مقاله به معرفی بهترین مراکز مشاوره کودک رشت پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کودک کلیک کنید.

منبع: مشاوره کودک رشت

مشاوره کودک رشت

دریافت خدمات مشاوره کودک در رشت توسط مراکز و متخصصان مختلفی ارائه می‌شود. اما والدین باید نسبت به انتخاب درمانگر و مشاور برای فرزندشان دقت کافی به خرج دهند. چرا که در صورت نابلد بودن و بی تجربگی درمانگر آسیب ها به مراتب جدی تر خواهد بود. بنابراین مراجعه به بهترین مراکز مشاوره کودک در رشت ضرورت بیشتری پیدا می کند.

روانشناس کودک رشت

مشاوره کودک از جمله خدمات تخصصی است که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد. در این نوع از مشاوره درمانگران موضوعات گسترده‌ای را بررسی می‌کنند. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسات مشاوره کودک رشت مورد توجه قرار می‌گیرند، می‌توان به ترس‌ها و اضطراب‌های دوران کودکی نظیر اضطراب جدایی، ترس از تاریکی، حیوانات و سایر موقعیت‌های خاص اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مشاوره کودک تنها به زمانی که فرزندتان دچار مشکل روانشناختی شده اختصاص ندارد بلکه شما برای مواردی نظیر بهبود ارتباط والد فرزندی، یادگیری سبک تربیتی موثر، استعدادیابی در کودک و ارزیابی هوش او نیز می‌توانید از این خدمات کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

ویژگی های بهترین مراکز مشاوره کودک رشت

برای اینکه بفهمید یک مرکز مشاوره از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر باید چندین ملاک را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین ملاک‌های یک مرکز مشاوره خوب برای کودکان و نوجوانان باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- برخورداری از متخصص حرفه‌ای در زمینه مشاوره کودک

یک مرکز مشاوره خوب از افراد با تجربه و متخصص در حوزه کودک برای برگزاری جلسات مشاوره کمک می‌گیرد. لازم به ذکر است متخصصین برای ارائه خدمات در این حوزه باید در یکی از گرایش‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و یا روانشناسی کودکان استثنایی از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. همچنین بررسی سوابق تجربی، آموزشی و پژوهشی درمانگران می‌تواند بینش خوبی در مورد میزان صلاحیت و تخصص آن‌ها در اختیار شما قرار دهد.

2-روانشناس خوب کودک دارای مجوز رسمی از نهادهای معتبر

نبود مجوز رسمی این امکان را فراهم می‌کند که افراد غیر متخصص به ارائه خدماتی بپردازند که مهارت چندانی در آن ندارند. در حالی که مراکز دارای مجوز رسمی تحت نظارت نهادهای معتبر هستند و فعالیت‌های آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از همین رو مرکز مشاوره‌ای که برای بهبود وضعیت فرزندتان به آن مراجعه می‌کنید باید حتما از سازمان بهزیستی یا سازمان نظام روانشناسی کشور پروانه فعالیت داشته باشد.

3- داشتن تجهیزات کافی

برگزاری جلسات مشاوره با کودک فضای متفاوتی را می‌طلبد. اتاق درمان باید محیط جذابی برای کودک بوده و از تجهیزات کافی برای بازی درمانی برخوردار باشد. همچنین وجود تست‌ها و آزمون‌های مختلف استعدادیابی و تعیین سطح هوش از جمله مواردی است که وجود آن برای یک مرکز مشاوره کودک ضروری است.

آدرس مراکز دارای روانشناس کودک در رشت

از جمله مراکزی که به صورت تخصصی در رشت (به صورت آنلاین) به ارائه خدمات روانشناسی کودک می‌پردازد به شرح زیر است.

مرکز مشاوره نی نی مایندتهران ، خیابان شریعتی روبروی مترو02191002360
مرکز مشاوره نینی مایندتهران، خیابان فاطمی، روبروی وزارت کشور خیابان یکم طباطبایی، پ802191002360

انواع جلسات مشاوره با کودک

جلسات مشاوره و روانشناس کودک رشت انعطاف پذیری بالایی دارند. این جلسات می‌توانند به صورت انفرادی با کودک، انفرادی با والدین و یا با حضور والد و کودک به طور همزمان برگزار شوند. در جلسات انفرادی با کودکان کم سن و سال، درمانگران برای تشخیص بهتر مشکلات اغلب از روش‌های مختلف بازی درمانی کمک می‌گیرند. چراکه بچه‌ها در جریان بازی راحت‌تر هیجانات خود را ابراز می‌کنند. بازی‌هایی نظیر نمایش و قرار گرفتن در نقش‌های مختلف به درمانگر کمک می‌کند تا دنیای ذهنی کودک در مورد محیط اطرافش را بهتر بشناسد.

در مقابل در جلساتی که با حضور والدین و کودک برگزار می‌شود، روانشناس به طور مستقیم تعاملات میان اعضای خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد و الگوهای رفتاری نامناسب را شناسایی می‌کند. سپس در مورد این الگوها به والدین بازخورد داده و تمرین‌هایی جهت جایگزینی رفتار صحیح با الگوهای تعاملی قبلی به آن‌ها ارائه می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

چه زمانی باید از خدمات روانشناس کودک رشت کمک بگیریم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد جلسات مشاوره با کودک می‌تواند بر موضوعات مختلفی تمرکز یابد. هنگام مواجهه با هریک از موارد زیر بهتر است از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک یا نوجوان کمک بگیرید.

– درگیری کودک با مشکلات اضطرابی نظیر ترس از غریبه‌ها، اضطراب جدایی، ترس از تاریکی و…

– دچار بودن فرزند به اختلالات رفتاری و مشکلاتی نظیر اختلال بیش فعالی- نقص توجه

– مواجه شدن کودک با آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی

– تمایل به کشف استعدادهای کودک در زمینه‌های مختلف

– ناتوانی فرزند در برقراری ارتباط با همسالان

– وجود مشکلات تحصیلی و یادگیری

– وجود تاخیرهایی در مسیر رشد (برای کسب اطلاعات در زمینه کودکان استثنایی کلیک کنید.)

زمینه های کاری روانشناس کودک

والدین می‌توانند با مراجعه به مشاور و روانشناس کودک در مورد مشکلات متعدد کودک‌شان از آنان راهنمایی بگیرند. برخی از زمینه‌ها و مشکلاتی که مشاور و روانشناس خوب کودک می‌تواند به شما کمک کند به شرح زیر می باشد. برای خواندن مقاله تربیت کودک کلیک کنید.

_بیماری‌های ژنتیکی
_اختلالات عصبی-رشدی
_استرس در کودکان
_وسواس در کودکان
_افسردگی در کودکان
_اختلالات خوردن
_اختلالات رفتاری
_اختلالات یادگیری
_اختلالات دفعی
_آموزش تربیت کودک
_آموزش جنسی کودکان
_کشف استعداد کودک از خدمات مرکز مشاوره و روانشناس کودک رشت
_نشانه‌های سلامت نوزاد
_نوزاد تازه متولد شده
_بیماری‌های کودکان
_نیازهای اولیه کودکان
_مشکلات دوران مدرسه
_رفتار با کودک
_آموزش به کودک
_نقش مادر و نقش پدر در تربیت فرزندان
و…

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد، کودک و نوجوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک و حضوری در رشت با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره کودک رشت

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مشاوره کودک رشت, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 98 تاريخ : يکشنبه 30 مرداد 1401 ساعت: 19:23

بهترین مراکز مشاوره و روانشناس کودک گرگان کدامند؟ در این مراکز چه خدماتی در اختیار والدین و فرزندان قرار می‌گیرد؟ مشاوره کودک یکی از انواع خدمات تخصصی روانشناسی است که به موضوعات گسترده‌ای می‌پردازد. از جمله این موضوعات می‌توان کمک به والدین برای حل مشکلات رفتاری کودک، تشخیص اختلالات روانشناختی دوره کودکی و انجام آزمون‌های مختلف برای بررسی عملکرد هوش را نام برد. در این مقاله به معرفی بهترین مراکز مشاوره کودک گرگان پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کودک کلیک کنید.

منبع: مشاوره کودک گرگان

مشاوره کودک گرگان

دریافت خدمات مشاوره کودک در گرگان توسط مراکز و متخصصان مختلفی ارائه می‌شود. اما والدین باید نسبت به انتخاب درمانگر و مشاور برای فرزندشان دقت کافی به خرج دهند. چرا که در صورت نابلد بودن و بی تجربگی درمانگر آسیب ها به مراتب جدی تر خواهد بود. بنابراین مراجعه به بهترین مراکز مشاوره کودک در گرگان ضرورت بیشتری پیدا می کند.

روانشناس کودک گرگان

مشاوره کودک از جمله خدمات تخصصی است که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد. در این نوع از مشاوره درمانگران موضوعات گسترده‌ای را بررسی می‌کنند. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسات مشاوره کودک گرگان مورد توجه قرار می‌گیرند، می‌توان به ترس‌ها و اضطراب‌های دوران کودکی نظیر اضطراب جدایی، ترس از تاریکی، حیوانات و سایر موقعیت‌های خاص اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مشاوره کودک تنها به زمانی که فرزندتان دچار مشکل روانشناختی شده اختصاص ندارد بلکه شما برای مواردی نظیر بهبود ارتباط والد فرزندی، یادگیری سبک تربیتی موثر، استعدادیابی در کودک و ارزیابی هوش او نیز می‌توانید از این خدمات کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

ویژگی های بهترین مراکز مشاوره کودک گرگان

برای اینکه بفهمید یک مرکز مشاوره از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر باید چندین ملاک را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین ملاک‌های یک مرکز مشاوره خوب برای کودکان و نوجوانان باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- برخورداری از متخصص حرفه‌ای در زمینه مشاوره کودک

یک مرکز مشاوره خوب از افراد با تجربه و متخصص در حوزه کودک برای برگزاری جلسات مشاوره کمک می‌گیرد. لازم به ذکر است متخصصین برای ارائه خدمات در این حوزه باید در یکی از گرایش‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و یا روانشناسی کودکان استثنایی از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. همچنین بررسی سوابق تجربی، آموزشی و پژوهشی درمانگران می‌تواند بینش خوبی در مورد میزان صلاحیت و تخصص آن‌ها در اختیار شما قرار دهد.

2-روانشناس خوب کودک دارای مجوز رسمی از نهادهای معتبر

نبود مجوز رسمی این امکان را فراهم می‌کند که افراد غیر متخصص به ارائه خدماتی بپردازند که مهارت چندانی در آن ندارند. در حالی که مراکز دارای مجوز رسمی تحت نظارت نهادهای معتبر هستند و فعالیت‌های آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از همین رو مرکز مشاوره‌ای که برای بهبود وضعیت فرزندتان به آن مراجعه می‌کنید باید حتما از سازمان بهزیستی یا سازمان نظام روانشناسی کشور پروانه فعالیت داشته باشد.

3- داشتن تجهیزات کافی

برگزاری جلسات مشاوره با کودک فضای متفاوتی را می‌طلبد. اتاق درمان باید محیط جذابی برای کودک بوده و از تجهیزات کافی برای بازی درمانی برخوردار باشد. همچنین وجود تست‌ها و آزمون‌های مختلف استعدادیابی و تعیین سطح هوش از جمله مواردی است که وجود آن برای یک مرکز مشاوره کودک ضروری است.

آدرس مراکز دارای روانشناس کودک در گرگان

از جمله مراکزی که به صورت تخصصی در گرگان (به صورت آنلاین) به ارائه خدمات روانشناسی کودک می‌پردازد به شرح زیر است.

مرکز مشاوره نی نی مایندتهران ، خیابان شریعتی روبروی مترو02191002360
مرکز مشاوره نینی مایندتهران، خیابان فاطمی، روبروی وزارت کشور خیابان یکم طباطبایی، پ802191002360

انواع جلسات مشاوره با کودک

جلسات مشاوره و روانشناس کودک گرگان انعطاف پذیری بالایی دارند. این جلسات می‌توانند به صورت انفرادی با کودک، انفرادی با والدین و یا با حضور والد و کودک به طور همزمان برگزار شوند. در جلسات انفرادی با کودکان کم سن و سال، درمانگران برای تشخیص بهتر مشکلات اغلب از روش‌های مختلف بازی درمانی کمک می‌گیرند. چراکه بچه‌ها در جریان بازی راحت‌تر هیجانات خود را ابراز می‌کنند. بازی‌هایی نظیر نمایش و قرار گرفتن در نقش‌های مختلف به درمانگر کمک می‌کند تا دنیای ذهنی کودک در مورد محیط اطرافش را بهتر بشناسد.

در مقابل در جلساتی که با حضور والدین و کودک برگزار می‌شود، روانشناس به طور مستقیم تعاملات میان اعضای خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد و الگوهای رفتاری نامناسب را شناسایی می‌کند. سپس در مورد این الگوها به والدین بازخورد داده و تمرین‌هایی جهت جایگزینی رفتار صحیح با الگوهای تعاملی قبلی به آن‌ها ارائه می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

چه زمانی باید از خدمات روانشناس کودک گرگان کمک بگیریم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد جلسات مشاوره با کودک می‌تواند بر موضوعات مختلفی تمرکز یابد. هنگام مواجهه با هریک از موارد زیر بهتر است از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک یا نوجوان کمک بگیرید.

– درگیری کودک با مشکلات اضطرابی نظیر ترس از غریبه‌ها، اضطراب جدایی، ترس از تاریکی و…

– دچار بودن فرزند به اختلالات رفتاری و مشکلاتی نظیر اختلال بیش فعالی- نقص توجه

– مواجه شدن کودک با آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی

– تمایل به کشف استعدادهای کودک در زمینه‌های مختلف

– ناتوانی فرزند در برقراری ارتباط با همسالان

– وجود مشکلات تحصیلی و یادگیری

– وجود تاخیرهایی در مسیر رشد (برای کسب اطلاعات در زمینه کودکان استثنایی کلیک کنید.)

زمینه های کاری روانشناس کودک

والدین می‌توانند با مراجعه به مشاور و روانشناس کودک در مورد مشکلات متعدد کودک‌شان از آنان راهنمایی بگیرند. برخی از زمینه‌ها و مشکلاتی که مشاور و روانشناس خوب کودک می‌تواند به شما کمک کند به شرح زیر می باشد. برای خواندن مقاله تربیت کودک کلیک کنید.

_بیماری‌های ژنتیکی
_اختلالات عصبی-رشدی
_استرس در کودکان
_وسواس در کودکان
_افسردگی در کودکان
_اختلالات خوردن
_اختلالات رفتاری
_اختلالات یادگیری
_اختلالات دفعی
_آموزش تربیت کودک
_آموزش جنسی کودکان
_کشف استعداد کودک از خدمات مرکز مشاوره و روانشناس کودک گرگان
_نشانه‌های سلامت نوزاد
_نوزاد تازه متولد شده
_بیماری‌های کودکان
_نیازهای اولیه کودکان
_مشکلات دوران مدرسه
_رفتار با کودک
_آموزش به کودک
_نقش مادر و نقش پدر در تربیت فرزندان
و…

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد، کودک و نوجوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک و حضوری در گرگان با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره کودک گرگان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مشاوره کودک گرگان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 99 تاريخ : يکشنبه 30 مرداد 1401 ساعت: 19:18

بی حالی نوزاد بهتر است توسط متخصص تشخیص داده شود. نگرانی در مورد سلامت فرزندان همواره دغدغه اصلی پدران و مادران است. این نگرانی‌ها در زنان و مردانی که اولین تجربه فرزنددار شدن را دارند، شدید‌تر و بیشتر می‌باشد. نوزادان نیازمند حمایت اطرافیان هستند. اگر مشکل و ناراحتی داشته باشند، معمولا با گریه، بی‌حالی، امتناع از شیر خوردن و… آن را نشان می‌دهند. لازم و ضروری است در فرایند مراقبت از فرزند دلبندتان، دقت لازم را به کار گیرید. در صورت مواجهه با نشانه‌ای بهتر است به یک متخصص مراجعه نمایید. در ادامه علائم و درمان بی حالی نوزاد را شرح داده‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: بی حالی نوزاد

بی حالی نوزاد

بی حالی نوزاد می‌تواند به دلایل گوناگون رخ دهد. هم‌چنین نوزاد بی‌حال ممکن است بیشتر از قبل بخوابد و حتی برای شیر خوردن نیز بیدار نشود یا در برابر بیدار شدن مقاومت کند.

نیاز به خواب در نوزاد تازه متولد شده حدود ۱۰ تا ۱۸ ساعت در شبانه‌روز است. البته پس از هر دوره ۲ تا ۳ ساعت، نوزاد برای شیر خوردن و تغذیه بیدار می‌شود. برای آشنایی با میزان خواب نوزاد کلیک کنید.

علل بی حالی نوزاد

توجه کنید مواردی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌تواند موجب بی‌حالی نوزاد شود. از طرف دیگر، خود این موارد ممکن است به علل دیگری رخ دهند. بهتر است برای بررسی‌ها بیشتر با پزشک متخصص تماس گرفته یا به اورژانس‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنید.

گریه کردن

منظور از گریه در واقع گریه بیش از حد نوزاد است. گریه‌ای که بیشتر از ۴ ساعت به طول بینجامد و کودک آرام نشود می‌تواند به خستگی و بی‌حالی نوزاد منجر گردد.

در شرایطی که کودک گریه نمی‌کند اما بی‌حال است و فعالیت و تحرک ندارد، هم‌چنین با دشواری از خواب بیدار شود، نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک دارد.

تغییرات خلق‌وخو

اگر متوجه تغییرات رفتاری آشکاری در نوزاد خود شده‌اید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به طور کلی برخی نوزادان پر انرژی و فعال‌ترند، در مقابل، بعضی نوزادان دیگر انرژی کمتر و تحرک پایین‌تری دارند. دسته دوم نوزادان با این ویژگی اخلاقی، بی‌حال نیستند بلکه خلق آرام‌تری نسبت به دیگر هم‌سالان دارند.

کودک شما در هر کدام از این دسته‌ها که باشند، طبیعی است. البته اگر این خلق و رفتار تغییرات محسوس و جدی داشت، حتما با پزشک متخصص اطفال مطرح کرده و مشورت کنید.

بی حالی نوزاد | کم‌آبی بدن

کم شدن آب بدن نوزاد می‌تواند یکی از علل بی‌حال بودن نوزاد باشد. دریافت آب کافی در شبانه‌روز به حفظ عملکرد طبیعی سیستم‌ها بدن کمک کرده و از بروز بیماری‌ها مختلف در فرزندتان جلوگیری می‌کند. علائم و نشانه‌هایی که کم آبی بدن نوزاد را به ما نشان می‌دهند، شامل موارد زیر است:

  • بی‌حال بودن، ضعف و خستگی نوزاد
  • خوابیدن بیش از حد و خواب‌آلودگی
  • کم بودن میزان ادرار نوزاد به صورتی که کمتر از سه پوشک در شبانه‌روز خیس می‌کند.
  • خشک بودن دهان کودک

تغییر الگو اجابت مزاج

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، معمولا مدفوع مایع‌مانند با قوام نرم دارند. تغییر در نوع مدفوع نوزاد، چه از نوع اسهال باشد یا از نوع یبوست و عدم دفع، یا حتی اگر تعداد دفعات دفع مدفوع تغییر کرده باشد، ممکن است موجب بی‌حالی نوزاد شود.

بی حالی نوزاد و کاهش اشتها نوزاد

بی حالی به دنبال بی‌اشتهایی نوزاد نیز شایع است. لازم به ذکر است کاهش اشتها به همراه استفراغ به رنگ سبز یا زرد می‌تواند نشانه بیماری دیگری باشد. این مورد نیز مانند دیگر موارد نیاز به بررسی از جانب متخصص اطفال دارد.

مشکلات تنفسی

اختلال در تنفس علاوه بر اینکه ممکن است علت بی حال بودن نوزاد باشد، می‌تواند نشانه بیماری دیگری نیز باشد. اختلال در تنفس، تنفس مشکل، ناتوانی در نفس کشیدن از موارد اورژانسی است و نیاز به مداخله سریع دارد.

علائم نشان‌دهنده مشکلات تنفسی شامل موارد زیر است. اگر این علائم و نشانه‌ها پایدار بودند و به طول انجامید، نگران‌کننده هستند.

تنفس بیش از ۶۰ بار در دقیقه
اطراف دهان نوزاد به رنگ آبی تغییر رنگ می‌دهد.
انقباض قفسه‌سینه
باز شدن پره‌ها بینی هنگام نفس کشیدن
شنیدن صدا خس‌خس یا ناله‌مانند از قفسه‌سینه
صدا‌های غیر طبیعی حین دم و بازدم

تب

بی‌حالی به دنبال تب اتفاقی رایج است. بهترین روش اندازه‌گیری دما بدن نوزاد، استفاده از تب‌سنج‌ها داخل گوش است که دقیق‌ترین دما را نشان می‌دهد.

تب می‌تواند علت بی حالی نوزاد باشد. جهت رد کردن احتمال وجود بیماری دیگر باید کودک زیر نظر پزشک متخصص قرار بگیرد.

برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

در آخر

باید اشاره کنیم بی‌حال بودن نوزاد علل گوناگونی دارد. همه مواردی که منجر به بی‌حالی می‌شوند، باید توسط پزشک متخصص ارزیابی گردند.

ممکن است بی‌حالی نشانه اولیه یک اختلال جدی باشد که در صورت پیگیری سریع والدین، می‌توان از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بی حالی نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بی حالی نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 91 تاريخ : شنبه 29 مرداد 1401 ساعت: 13:56

گوشه گیری کودک ممکن است به دلیل تیپ شخصیتی او باشد. افراد در هر سنی ممکن است با انزوا و گوشه‌گیری درگیر باشند و فقط مختص بزرگسالی نیست. کودکان گوشه‌گیر معمولا خجالتی و کمرو بوده و از شرکت کردن در کارهای گروهی خودداری می‌کنند، ورود به جمع برای آن‌ها سخت است. برخی از آن‌ها با این ویژگی اخلاقی مشکلی ندارند و با شرایط خود کنار آمده‌اند. در مقابل، کودکانی هستند که تمایل به شرکت در جمع‌ها و گروه‌ها را دارند اما توانایی لازم را ندارند. اگر کودک گوشه گیری دارید، بهتر است با ویژگی‌های اخلاقی او آشنا شده و در صورت نیاز به او کمک کنید. در ادامه ریشه، خصوصیات و درمان گوشه گیری کودک را بیان کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: گوشه گیری کودک

گوشه گیری کودک

تمایل داشتن به انزوا و خلوت و تنهایی، الگو رفتاری ثابتی در میان کودکان با ویژگی اخلاقی گوشه‌گیری است. معمولا رفتارهای این بچه ها حالتی اجتنابی و دوری‌گزین از دیگران دارد.

کودکان گوشه گیر اعتماد به نفس پایینی دارند. آن‌ها خجالتی و کم‌رو در ارتباط با سایرین هستند و از اینکه از طرف دیگران پذیرفته نشوند، احساس ترس دارند.

گوشه گیری کودک موجب شده تا کودکان تنهایی را به در جمع بودن ترجیح دهند و فقط با کسانی که به آن‌ها اعتماد دارند، وارد رابطه می‌شوند.

ترس از دیگران و انتقادات آن‌ها و هم‌چنین دوری از ارتباط با هم‌سالان و بزرگ‌سالان می‌تواند نشانه افسردگی در کودک باشد. برای آشنایی با علل عدم توانایی دوستیابی کودکان کلیک کنید.

علت گوشه گیری کودک

قبل از آن که به درمان و از بین بردن گوشه گیری کودکان بپردازیم، ابتدا باید علت و ریشه آن را پیدا کنیم تا اقدام مناسبی انجام دهیم. معمولا کودکان به دلایل زیر گوشه گیر می‌شوند.

مشکلات درون خانواده

مشکلاتی از قبیل اختلاف و درگیری والدین، طلاق، مشکلات مالی و رفتاری، اعتیاد یکی از اعضا خانواده و… کودک را در معرض گوشه‌گیری و در مراحل بعدی افسردگی قرار می‌دهد.

اعتماد به نفس پایین

کودکانی که اعتماد به نفس پایینی داشته و درجات کمی از استقلال‌طلبی دارند ممکن است کودکان گوشه گیری باشند.

معمولا این دسته از کودکان تصویر ذهنی خوبی از خود ندارند و همین امر در گوشه‌گیری و انزواطلبی آنان نقش دارد.

شیوه تربیتی کنترلی والدین

والدینی که بیش از حد سخت‌گیرند و الگو تربیتی آنان کنترلی است و قدرت استقلال به کودک نمی‌دهند و دائما وی را کنترل و بررسی می‌کنند، بیشتر از سایر والدین، کودکان گوشه‌گیر پرورش می‌دهند. برای آشنایی با انواع سبک فرزند پروری کلیک کنید.

نگاه منفی به کارها

داشتن نگاه منفی به کارها و نتایج حاصل از آن‌ها و کسانی که توان روبرویی به نتیجه کار و انتقادات دیگران را ندارند؛ در دسته گوشه‌گیران قرار می‌گیرند.

کم‌رو و خجالتی بودن

ویژگی خجالتی بودن ممکن است از همان ابتدا با کودک همراه باشد. کودکانی که از غریبه‌ها دوری کرده و به سوالات آنان پاسخ نمی‌دهند یا با دیدن افراد غریبه، پشت والدین خود قرار می‌گیرند؛ احتمالا کودکان گوشه گیری هستند.

سایر علل گوشه گیری کودک

عدم احساس امنیت روانی و مواجه شدن با فشارهای زیاد از جوانب مختلف، ابتلا به بیماری‌های خاص یا نقص‌ عضو که در تغییر تصویر ذهنی کودک نقش دارند. تحقیر شدن کودک در جمع‌های خانوادگی، دوستانه، مدرسه و …، سرزنش شدن بیش از اندازه از سمت والدین و محبت ندیدن کودک از طرف والدین و اطرافیان از مهم ترین دلایل گوشه گیر شدن کودک هستند.

برای آشنایی بیشتر با علت اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

ویژگی های گوشه گیری کودکان

خصوصیاتی که در بیشتر کودکان گوشه‌گیر می‌توانیم مشاهده کنیم، عبارتند از:

اعتماد به نفس پایین
احساس بی‌کفایتی و بی‌ارزشی
اجتناب از شرکت در فعالیت‌ها جمعی و گروهی
بدبینی
خودداری کردن از معاشرت با دیگران
دوستان زیادی ندارند
سطح انتقادپذیری پایینی دارند
بیشتر اهل رویاپردازی‌اند و با خیال بیشتر از واقعیت روبرو هستند
از شکست می‌ترسند
وفاداری دیگران را مورد آزمون قرار می‌دهند
نگاه منفی به برقراری روابط دارند

درمان گوشه گیری کودک

گوشه‌گیری کودک موجب اجتناب آن‌ها از روابط شده که این فرار و اجتناب در آنان، فرصت یادگیری و دوستیابی را از بین برده و احساس ناراحتی به وجود می‌‌آورد. راه‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توان به درمان و بهبود وضعیت گوشهگ یری کودک کمک کرد، شامل موارد زیر است.

قرار دادن کودک در شرایط معاشرت

همان‌طور که اشاره شد معمولا کودکان گوشه‌گیر نگاه منفی به شروع روابط دارند و به همین دلیل خود را از نظر دیگران پنهان می‌کنند.
تشویق کودک به برقراری ارتباط و صحبت کردن با دیگران می‌تواند برای او پیشرفت خوبی باشد.

شناخت صحیح از خود

شناخت توانمندی‌ها و نقاط قوت و پذیرش ضعف‌ها در درک درست فرد از خود و تثبیت تصویر ذهنی مناسب موثر است. برای شناخت خود لازم است به او اجازه دهید که تجربه کند و حتی گاه شکست بخورد. دستاوردهای او از این تجربیات موجب پیدا کردن مسیر برای آن ها می‌شود.

کمک گرفتن از مشاور

صحبت کردن و یافتن ریشه‌های گوشه‌گیری با کمک مشاور می‌تواند یکی از راه‌های درمان محسوب شود. هم‌چنین مشاور به از بین بردن تفکرات منفی و بهبود تصویر ذهنی کودک از خود کمک خواهد کرد. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: گوشه گیری کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : گوشه گیری کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 94 تاريخ : شنبه 29 مرداد 1401 ساعت: 13:50

بهترین مراکز مشاوره و روانشناس کودک شیراز کدامند؟ در این مراکز چه خدماتی در اختیار والدین و فرزندان قرار می‌گیرد؟ مشاوره کودک یکی از انواع خدمات تخصصی روانشناسی است که به موضوعات گسترده‌ای می‌پردازد. از جمله این موضوعات می‌توان کمک به والدین برای حل مشکلات رفتاری کودک، تشخیص اختلالات روانشناختی دوره کودکی و انجام آزمون‌های مختلف برای بررسی عملکرد هوش را نام برد. در این مقاله به معرفی بهترین مراکز مشاوره کودک شیراز پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کودک کلیک کنید.

منبع: مشاوره کودک شیراز

مشاوره کودک شیراز

دریافت خدمات مشاوره کودک در شیراز توسط مراکز و متخصصان مختلفی ارائه می‌شود. اما والدین باید نسبت به انتخاب درمانگر و مشاور برای فرزندشان دقت کافی به خرج دهند. چرا که در صورت نابلد بودن و بی تجربگی درمانگر آسیب ها به مراتب جدی تر خواهد بود. بنابراین مراجعه به بهترین مراکز مشاوره کودک در شیراز ضرورت بیشتری پیدا می کند.

روانشناس کودک شیراز

مشاوره کودک از جمله خدمات تخصصی است که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد. در این نوع از مشاوره درمانگران موضوعات گسترده‌ای را بررسی می‌کنند. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسات مشاوره کودک شیراز مورد توجه قرار می‌گیرند، می‌توان به ترس‌ها و اضطراب‌های دوران کودکی نظیر اضطراب جدایی، ترس از تاریکی، حیوانات و سایر موقعیت‌های خاص اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مشاوره کودک تنها به زمانی که فرزندتان دچار مشکل روانشناختی شده اختصاص ندارد بلکه شما برای مواردی نظیر بهبود ارتباط والد فرزندی، یادگیری سبک تربیتی موثر، استعدادیابی در کودک و ارزیابی هوش او نیز می‌توانید از این خدمات کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

ویژگی های بهترین مراکز مشاوره کودک شیراز

برای اینکه بفهمید یک مرکز مشاوره از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر باید چندین ملاک را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین ملاک‌های یک مرکز مشاوره خوب برای کودکان و نوجوانان باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- برخورداری از متخصص حرفه‌ای در زمینه مشاوره کودک

یک مرکز مشاوره خوب از افراد با تجربه و متخصص در حوزه کودک برای برگزاری جلسات مشاوره کمک می‌گیرد. لازم به ذکر است متخصصین برای ارائه خدمات در این حوزه باید در یکی از گرایش‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و یا روانشناسی کودکان استثنایی از حداقل مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. همچنین بررسی سوابق تجربی، آموزشی و پژوهشی درمانگران می‌تواند بینش خوبی در مورد میزان صلاحیت و تخصص آن‌ها در اختیار شما قرار دهد.

2-روانشناس خوب کودک دارای مجوز رسمی از نهادهای معتبر

نبود مجوز رسمی این امکان را فراهم می‌کند که افراد غیر متخصص به ارائه خدماتی بپردازند که مهارت چندانی در آن ندارند. در حالی که مراکز دارای مجوز رسمی تحت نظارت نهادهای معتبر هستند و فعالیت‌های آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از همین رو مرکز مشاوره‌ای که برای بهبود وضعیت فرزندتان به آن مراجعه می‌کنید باید حتما از سازمان بهزیستی یا سازمان نظام روانشناسی کشور پروانه فعالیت داشته باشد.

3- داشتن تجهیزات کافی

برگزاری جلسات مشاوره با کودک فضای متفاوتی را می‌طلبد. اتاق درمان باید محیط جذابی برای کودک بوده و از تجهیزات کافی برای بازی درمانی برخوردار باشد. همچنین وجود تست‌ها و آزمون‌های مختلف استعدادیابی و تعیین سطح هوش از جمله مواردی است که وجود آن برای یک مرکز مشاوره کودک ضروری است.

آدرس مراکز دارای روانشناس کودک در شیراز

از جمله مراکزی که به صورت تخصصی در شیراز (به صورت آنلاین) به ارائه خدمات روانشناسی کودک می‌پردازد به شرح زیر است.

مرکز مشاوره نی نی مایندتهران ، خیابان شریعتی روبروی مترو02191002360
مرکز مشاوره نینی مایندتهران، خیابان فاطمی، روبروی وزارت کشور خیابان یکم طباطبایی، پ802191002360

انواع جلسات مشاوره با کودک

جلسات مشاوره و روانشناس کودک شیراز انعطاف پذیری بالایی دارند. این جلسات می‌توانند به صورت انفرادی با کودک، انفرادی با والدین و یا با حضور والد و کودک به طور همزمان برگزار شوند. در جلسات انفرادی با کودکان کم سن و سال، درمانگران برای تشخیص بهتر مشکلات اغلب از روش‌های مختلف بازی درمانی کمک می‌گیرند. چراکه بچه‌ها در جریان بازی راحت‌تر هیجانات خود را ابراز می‌کنند. بازی‌هایی نظیر نمایش و قرار گرفتن در نقش‌های مختلف به درمانگر کمک می‌کند تا دنیای ذهنی کودک در مورد محیط اطرافش را بهتر بشناسد.

در مقابل در جلساتی که با حضور والدین و کودک برگزار می‌شود، روانشناس به طور مستقیم تعاملات میان اعضای خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد و الگوهای رفتاری نامناسب را شناسایی می‌کند. سپس در مورد این الگوها به والدین بازخورد داده و تمرین‌هایی جهت جایگزینی رفتار صحیح با الگوهای تعاملی قبلی به آن‌ها ارائه می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

چه زمانی باید از خدمات روانشناس کودک شیراز کمک بگیریم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد جلسات مشاوره با کودک می‌تواند بر موضوعات مختلفی تمرکز یابد. هنگام مواجهه با هریک از موارد زیر بهتر است از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک یا نوجوان کمک بگیرید.

– درگیری کودک با مشکلات اضطرابی نظیر ترس از غریبه‌ها، اضطراب جدایی، ترس از تاریکی و…

– دچار بودن فرزند به اختلالات رفتاری و مشکلاتی نظیر اختلال بیش فعالی- نقص توجه

– مواجه شدن کودک با آسیب‌ها و سوءاستفاده‌های جسمی و جنسی

– تمایل به کشف استعدادهای کودک در زمینه‌های مختلف

– ناتوانی فرزند در برقراری ارتباط با همسالان

– وجود مشکلات تحصیلی و یادگیری

– وجود تاخیرهایی در مسیر رشد (برای کسب اطلاعات در زمینه کودکان استثنایی کلیک کنید.)

زمینه های کاری روانشناس کودک

والدین می‌توانند با مراجعه به مشاور و روانشناس کودک در مورد مشکلات متعدد کودک‌شان از آنان راهنمایی بگیرند. برخی از زمینه‌ها و مشکلاتی که مشاور و روانشناس خوب کودک می‌تواند به شما کمک کند به شرح زیر می باشد. برای خواندن مقاله تربیت کودک کلیک کنید.

_بیماری‌های ژنتیکی
_اختلالات عصبی-رشدی
_استرس در کودکان
_وسواس در کودکان
_افسردگی در کودکان
_اختلالات خوردن
_اختلالات رفتاری
_اختلالات یادگیری
_اختلالات دفعی
_آموزش تربیت کودک
_آموزش جنسی کودکان
_کشف استعداد کودک از خدمات مرکز مشاوره و روانشناس کودک شیراز
_نشانه‌های سلامت نوزاد
_نوزاد تازه متولد شده
_بیماری‌های کودکان
_نیازهای اولیه کودکان
_مشکلات دوران مدرسه
_رفتار با کودک
_آموزش به کودک
_نقش مادر و نقش پدر در تربیت فرزندان
و…

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد، کودک و نوجوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک و حضوری در شیراز با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره کودک شیراز

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مشاوره کودک شیراز, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 95 تاريخ : شنبه 29 مرداد 1401 ساعت: 13:47

والدین کنترل گر نیز دوست دارند فرزندی موفق و دارای شخصیت اجتماعی سالم داشته باشند، اما گاهی حساسیت شدید در این باره آن‌ها را به سمت سبک‌های تربیتی ناسالم سوق می‌دهد. سبک های تربیتی کنترل گرایانه، کودک و نوجوان را همچون مومی می‌داند که باید شکل دلخواه پدر و مادرها را بپذیرد و طبق خواسته و انتظارات والدین رفتار کند. والدین کنترل گر ضمن اینکه کودک خود را تحت فشار روانی قرار می‌دهد، خود نیز از این وضعیت احساس رضایت نخواهند داشت؛ زیرا به شدت عصبی می‌شوند. اگر شما نیز جزو آن دسته از پدر و مادرهایی هستید که فکر می‌کنید با سلب آزادی کودک و اعمال کنترل شدید بر رفتار و عملکرد او می‌توانید در راستای تحقق شخصیت اجتماعی سالم برای فرزند خویش گام بردارید، حتما مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.

منبع: والدین کنترل گر

مسمومیت توسط والدین کنترل گر

مسمومیت غذایی به واسطه تغذیه نامناسب رخ می دهد و سلامت جسمی کودک را تهدید می کند. در حالی که مسمومیت روانی می‌تواند به دلیل سبک نامناسب تربیتی بر کودک تحمیل شود. پدر و مادرهای سختگیر و کنترل گر در اصطلاح روانشناسی، والدین مسمومی نامیده می‌شوند که استقلال و آزادی فرزند خود را بسیار محدود می‌کنند و به خود اجازه دخالت در همه کارهای فرزندان حتی کارهای شخصی‌شان را می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های والدین سمی کلیک کنید.

والدین کنترل گر

رفتارهای والدین کنترل گر معمولا به جای تاثیر مثبت تاثیرات منفی بر تربیت و خلق و خوی فرزندان می‌گذارد، معمولا تلاش این والدین این است که فرزندشان را از همه خطرات دور کنند و فرزندشان به بهترین نحو رشد کند؛ اما تلاش‌شان اغلب باعث دوری از خانواده می‌شود. در ادامه به بدترین رفتارهای والدین کنترل گر پرداخته‌ایم. برای آشنایی با سایر انواع سبک فرزند پروری کلیک کنید.

کنترل دائمی

اختلالات اضطرابی کودک در برخی موارد ریشه در این اندیشه دارد که دنیا جای خطرناکی است و عوامل تهدید کننده در همه جا حضور دارند. این تفکر غلط ناشی از اعمال کنترل شدید از ناحیه والدین است. اگر پدر و مادر دائما فرزند خود را چک می‌کنند و تمام رفت و آمدها، حرکت‌ها و عملکردهای او را زیر ذره بین قرار دهند، انتقال دهنده این پیام به فرزند خود هستند” تو توانایی مراقبت از خود را نداری و به همین دلیل باید دائما حواسم به تو باشد” این پیام منفی سبب می‌شود کودکان و نوجوانان احساس بی‌کفایتی داشته باشند و دائما به این فکر کنند که خطرات در کمین هست.

به عهده گرفتن وظایف و مسئولیت های فرزندان

از آنجایی که پدر و مادرهای سختگیر و کنترل گر دوست دارند فرزند شان در نهایت نظم رفتار کنند، از اینکه کوچک‌ترین بی نظمی را مشاهده کنند احساس آرامش نخواهند داشت و سریعا اقدام به انجام وظایف محوله می‌نمایند. به عبارت ساده‌تر پدر و مادرهای کنترل گر از سر دلسوزی یا وسواس سعی می‌کنند اتاق فرزند خود را تمیز و مرتب نمایند و کارهایی را که ناقص واگذاشته شده‌اند، تکمیل نمایند. این عملکرد اگرچه از نظر پدر و مادرهای کنترل گر طبیعی و عادی به نظر می‌رسد اما در واقع یک عامل از بین برنده عزت نفس کودک به شمار می‌آید.

والدین کنترل گر مانع از آزادی و استقلال کودک می‌شوند

پدر و مادرهایی که سعی در تحمیل خواسته‌های خود به فرزند خویش دارند، در حقیقت رفتار کنترل گرایانه خود را به نمایش می‌گذارند. اگر فرزند دوست دارد در فلان رشته ورزشی وارد شود، یا فلان کار هنری را انجام دهد، بهتر است به جای اینکه نقش یک سلطه گر را ایفا کنید و فرزند خود را مجبور به کاری نمایید که دوست ندارد، با کمی انعطاف به فرزند خود احساس استقلال و آزادی دهید تا آن گونه که دوست دارد و احساس راحتی می‌کند عمل نماید.

کنترل کردن روابط بین فردی فرزندان

فرزندان به ویژه در دوره نوجوانی گرایش زیادی به گروه هم سالان پیدا می‌کنند. در این بین آنچه که حائز اهمیت است نوع دوستی‌های نوجوانان می‌باشد. برخی از افراد آسیب رسان هستند و ممکن است فرزند شما را به بیراهه بکشانند، اما این به معنای آن نیست که شما همچون یک جاسوس عمل کنید و تمام رفت و آمدهای فرزندتان را تعقیب نمایید. بهتر است با حفظ استقلال نوجوان او را نسبت به خطرات اجتماعی آگاه سازید.

برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

چگونه با رفتار های کنترل گرایانه پدر و مادر خود برخورد کنیم؟

وقت مناسبی را به گفتگو با پدر و مادر خویش اختصاص دهید؛ اگر والدین عصبانی و یا نگران هستند، خواسته و انتظارات خود را به وقت دیگری موکول کنید. صحبت کردن در این مواقع روابط شما و والدین را در چرخه معیوبی قرار می‌دهد و وضعیت را بسیار پیچیده و آشفته خواهد ساخت. مراجعه به یک مشاور می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

احساس خود را به والدین‌تان بیان کنید؛ اگر دخالت های بی رویه پدر و مادرتان شما را عاصی کرده است و یا اینکه مانند یک بچه تحت نظارت والدین هستید و به این علت در بین دوستان‌تان احساس شرمندگی می‌کنید، حتما درباره احساس خود مستقیما با پدر و مادر صحبت کنید و بگویید که می‌دانم خیر و صلاح مرا می‌خواهید اما این رفتار شما آرامش مرا از بین می‌برد. گاهی شنیدن این سخنان از یک روانشناس متخصص برای والدین شما کار ساز تر خواهد بود. پیشنهاد می‌شود مشاوره کودک و خانواده دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

کنترل بیش از حد فرزندان چه عواقبی دارد؟

والدین کنترل گر ضمن اینکه کودک خود را تحت فشار روانی قرار می‌دهد، خود نیز از این وضعیت احساس رضایت نخواهند داشت، زیرا به شدت عصبی می‌شوند و همواره نگران وضعیت فرزند خود هستند.

چگونه والدین باید روابط فرزندان با دوستانشان را کنترل کنند؟

برخی از افراد آسیب رسان هستند و ممکن است فرزند شما را به بیراهه بکشانند اما این به معنای آن نیست که شما همچون یک جاسوس عمل کنید و تمام رفت و آمدهای فرزندتان را تعقیب نمایید. بهتر است با حفظ استقلال نوجوان او را نسبت به خطرات اجتماعی آگاه سازید.

منبع: والدین کنترل گر

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : والدین کنترل گر, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 108 تاريخ : جمعه 28 مرداد 1401 ساعت: 11:22

بازی نکردن کودک حتی اگر از نوباوگی او دیده می‌شود، می‌تواند دلیلی بر وجود یک مساله باشد. کنجکاوی طبیعی حین بازی در مورد جهان پیرامون به کودکان این امکان را می‌دهد تا یاد بگیرند، کاوش کنند و مهارت‌های لازم را برای موفقیت ایجاد نمایند. کودکان با بازی، از نظر جسمی، فکری، اجتماعی و احساسی رشد می‌کنند. کودکی که به سادگی در اتاق می‌چرخد ​​و دیگران را زیر نظر می‌گیرد اما در واقع بازی خود را متوقف نمی‌کند یا به فعالیت های اطراف خود علاقه ای نشان نمی دهد، کودکی است که ممکن است نحوه انجام بازی را بلد نباشد. بنابراین قبل از آنکه به خودتان نگرانی دهید بهتر است از متخصصین برای ارزیابی فرزندتان کمک بگیرید.

منبع: بازی نکردن کودک

بازی نکردن کودک

بازی کودکان به شکل های مختلفی صورت می‌گیرد. آن ها از طریق بازی می‌توانند مهارت های خود را ارتقا داده و دنیا بیشتر آشنا شوند. اما وقتی می‌گوییم کودک بازی نمی‌کند و به دنبال درمان هستید، ابتدا باید مشخص کنید که منظور از بازی نکردن چیست؟ آیا او با اسباب بازی های خودش بازی نمی‌کند؟ کودک با همسالانش بازی نمی‌کند؟ و بازی هایش به نحوی است که شما آن ها را بازی نمی‌دانید؟ متخصص برای کمک به شما ابتدا علائم بازی نکردن فرزندتان را بررسی کرده و سپس راهکار ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: استعدادیابی کودکان

چرا بازی نکردن کودک اهمیت دارد؟

بازی برای رشد کودکان ضروری است زیرا در بهزیستی شناختی، جسمی، اجتماعی و عاطفی آن‌ها نقش دارد. بازی همچنین باعث تعامل بین والدین و فرزندان آن‌ها می شود که پایه‌های محکمی برای روابط آینده ایجاد می‌کند. در حقیقت بازی به اندازه‌ای برای رشد کودک اهمیت دارد که توسط سازمان حقوق بشر به عنوان حق هر کودک شناخته می‌شود. بازی راهی برای رشد تخیل و خلاقیت در اختیار کودکان قرار می‌دهد. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند نحوه همکاری خوب با دیگران را بیاموزند و به آن‌ها اجازه می‌دهد جهان را با سرعت و علاقه خود کاوش کنند.

برای آشنایی با راه های رفع عدم توانایی دوستیابی کودک کلیک کنید.

بازی فقط سرگرمی نیست

هرگونه فعالیتی، سازمان یافته یا بدون ساختار که کودک شما سرگرم کننده و لذت بخش می‌داند، بازی محسوب می‌شود. اما بازی بسیار بیشتر از یک فعالیت سرگرم کننده برای فرزندتان است. همزمان با رشد کودک، مراحل مختلف بازی پشت سر گذاشته می‌شود. به هنگام بازی، کودکان مهارت‌های مهمی را می‌آموزند و توسعه می‌دهند که در طول زندگی خود از آن‌ها استفاده خواهند کرد. حل مسئله، خلاقیت و تمایل به ریسک کردن تنها تعدادی از مهارت‌هایی است که از طریق بازی توسعه می‌یابد.

دلیل بازی نکردن کودک

کودکانی که علاقه چندانی به بازی کردن نشان نمی‌دهند، به لحاظ سلامت روان در رده‌های مختلف قرار می‌گیرند. برای آشنایی با انواع اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

1- کودک سرگردان

این کودکان ممکن است مهارت‌های اولیه بازی را برای ورود به فعالیتی که در حال انجام است نداشته باشند. اگر نتوانند خواسته‌ها و نیازهای خود را بیان کنند، ممکن است کنار آمدن با دیگران و پیوستن به یک گروه برای آن‌ها مشکل باشد.

سرگردان‌ها گاهی اوقات فاقد محدوده توجه برای انتخاب و ماندن در یک کار خاص هستند. آن‌ها ممکن است قادر به انتخاب بازی یا حفظ علاقه به فعالیت نباشند. در برخی موارد، کودکان این رفتارها را از خود بروز می‌دهند زیرا احساس خوبی ندارند. آن‌ها معمولا استرس یا ضربه‌ای را در خانه تجربه کرده‌اند و یا نیازهای خاص برآورده نشده‌ای دارند. به طور کلی همه کودکان در برخی مواقع سرگردان هستند، اما وقتی این رفتار مداوم باشد، نیاز به مداخله احساس می‌شود.

2- کودک طرد شده

این کودکان فاقد سه مهارت اساسی بازی هستند. این مهارت‌ها شامل آگاهی از دیگران، مهارت‌های نوبت دهی و مهارت‌های حل مسئله است. اگر کودکی از دیگران بی خبر باشد، ممکن است توانایی گوش دادن به آنچه دیگران می‌گویند و انجام می‌دهند را یاد نگیرد و نتواند دیدگاه‌های دیگران را درک کند. حل مسئله به کودکان اجازه می‌دهد نیازها و خواسته‌های خود را بیان کنند و در مقابل به نیازها و خواسته‌های دیگران گوش دهند و با هم همکاری نمایند.

3- کودک پرخاشگر

کودکانی که نمی‌توانند مشکل خود را حل کرده یا به اشتراک بگذارند، به احتمال زیاد در موقعیت‌های بازی دچار مشکل می‌شوند. فقدان این مهارت‌های بازی می تواند از طریق رفتار پرخاشگرانه ظاهر شود. کودکانی که رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند اغلب توسط بچه های دیگر طرد می شوند زیرا دیگران از صدمه دیدن می ترسند یا از بازی با این کودک بیزارند. کودکان طرد شده باید طی مراحل بازی هدایت شوند تا مهارت‌های اجتماعی لازم ایجاد شود.

بازی نکردن کودک چه پیامد‌هایی به همراه دارد؟

وقتی بچه ها بازی نمی‌کنند، به لحاظ روانی، در وضعیت نابه سامانی قرار می‌گیرند و رشد آن‌ها به طور طبیعی و نرمال صورت نخواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: کودکان استثنایی

خلاقیت و تخیل کم

خلاقیت برای زندگی ضروری است. این کلیدی است که به ما اجازه می‌دهد مشکلات را حل کرده و شرایط مختلف را مدیریت کنیم. دنیایی که کودکان هنگام بازی ایجاد می‌کنند برای‌شان واقعی می‌شود. از طریق بازی‌ها، خلاقیت کودکان نمایان می‌شود.

عدم خودمختاری و استقلال

با بزرگ شدن کودکان، باید تکیه خود را به والدین کم کم متوقف کنند و تا حدی استقلال خود را توسعه دهند. بازی برای این اتفاق اساسی است زیرا هنگام بازی کودکان تصمیم می‌گیرند، مشکلات را حل می‌کنند و بدون این که یک بزرگسال به آنها بگوید چه کار کنند، عمل می‌کنند. در واقع بازی ها نوعی تمرین برای کسب استقلال به شمار می‌آید. عدم بازی در کودکان باعث ناامنی و وابستگی می‌شود.

کمرویی از عوارض بازی نکردن کودک

کودکانی که از خردسالی بازی نمی‌کنند، معمولاً خجالتی و ناامن هستند. آن‌ها در مورد هر کاری که انجام می‌دهند تردید دارند و از هر موقعیتی که در معرض آن قرار بگیرند شرمنده می‌شوند. بسیاری اوقات این کمرویی محصول والدینی است که همیشه به کودک می‌گویند چه کار کند. علاوه بر این، وقتی اوضاع خوب پیش نمی‌رود، او را سرزنش می‌کنند. این‌ها کودکانی هستند که فضایی برای بازی آزادانه، آزادسازی انرژی و پتانسیل خود یا کشف استعدادهای خویش ندارند.

خانواده باید درک کند که بازی یادگیری است و زمانی که کودک برای بازی صرف می‌کند برای رشد ضروری است.

نتیجه گیری

بازی از زمانی که نوزاد هستیم شروع می‌شود، اما محدود به کودکی نمی‌شود. گنجاندن بازی در برنامه روزمره کودک و دادن زمان به او برای تفریح و سرگرمی در هر سنی از اهمیت زیادی برخوردار است. در حقیقت بازی به کودکان اجازه می‌دهد تا یاد گیرندگان مستقل، متفکران خلاق و افراد موفق شوند. این که آیا کودک سرگردان است، احساس طرد شدن، اضطراب یا دور بودن می‌کند، با حمایت می‌توان مهارت‌های لازم را برای شرکت در بازی به او آموخت. در صورتی که نتوانستید این مساله را حل کنید، حتما مشاوره کودک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: بازی نکردن کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بازی نکردن کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 245 تاريخ : جمعه 28 مرداد 1401 ساعت: 11:19

یکی از چالش‌ها در زمینه بچه‌داری، از پوشک گرفتن کودک و اینکه چگونه به کودک خود استفاده از دستشویی را یاد بدهیم. در مرحله اول چون کودک عادت به پوشک دارد، در ابتدای امر سخت است که خود را کنترل کند و ادرار یا مدفوع خود را نگه دارد. کثیف شدن خانه و گریه‌های کودک ممکن است مادران را بسیار عصبانی و سر در گم کند، اما این یک چالش غیرقابل اجتناب است و همه مادران دیر یا زود با این اتفاق رو به رو خواهند شد. بیشتر مادران به خصوص آن‌هایی که سابقه بچه‌داری را از قبل نداشته‌اند، نمی‌دانند در چه سنی و چگونه کودک خود را از پوشک بگیرند و نحوه دستشویی رفتن را به آن‌ها بیاموزند. اگر شما هم با این دغدغه و چالش رو برو هستید توصیه می‌شود حتما این مطلب را بخوانید و در صورت لزوم مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع: از پوشک گرفتن کودک با چند روش ساده

از پوشک گرفتن کودک

شاید برای بسیاری از والدین عجیب باشد که از پوشک گرفتن می‌تواند بر روان کودک تاثیر بگذارد. اما طبق مطالعات و نظریه فروید (پدر علم روانشناسی) از پوشک گرفتن به طور مستقیم با خصایص فرد در بزرگسالی تاثیر دارد. به طوری که ویژگی های فردی مثل خساست، محتاط بودن، گوشه گیری و در مقابل ولخرج بودن، ریسک پذیری بالا با نحوه از پوشک گرفتن فرزندتان ارتباط دارد. (برای درک بهتر مقاله های مربوط به نظریه فروید و تثبیت دوران مقعدی را مطالعه بفرمایید). برای آشنایی بیشتر با روانشناسی کودک کلیک کنید.

بهترین زمان و سن مناسب از پوشک گرفتن کودک

اگر چه برخی روانشناسان معتقدند که بهترین سن برای آموزش دستشویی رفتن کودک بعد از 28 ماهگی است، اما این موضوع را نمی توان به همه کودکان تعمیم داد. بسته به اینکه کودک دختر است یا پسر و اینکه میزان تکامل مغز و هوش او تا چه حدی است، سن مناسب برای آموزش دستشویی رفتن و گرفتن او از پوشک متفاوت خواهد بود. کودک باید به این رشد مغزی رسیده باشد که توانایی کنترل مثانه خود را در اختیار بگیرد و بتواند تا رسیدن به دستشویی خود را نگه دارد. این توانایی از 18 ماهگی تا سه سالگی متغییر است. برای آشنایی بیشتر با روش‌های تربیت کودکان 2 تا 3 سال کلیک کنید.

نکات مهم برای از پوشک گرفتن کودک

  • بهترین زمان برای از پوشک گرفتن بچه‌ها فصل بهار است
  • نباید نسبت به موضوع از پوشک گرفتن بچه‌ها عجله به خرج داد و قبل از اینکه به سن مناسب رشد برسد، او را از پوشک نگیرید، زیرا توانایی کنترل مثانه خود را ندارد.
  • هنگام آموزش دستشویی رفتن به کودک نباید با عصبانیت و حالت پرخاشگرانه برخورد نمایید.
  • به کودک بگویید که اگر احساس می‌کند به دستشویی نیاز دارد، به شما اطلاع بدهد.
  • لباس کودک باید به آسانی قابل تعویض باشد، استفاده از لباس‌هایی که دکمه و سگک دارند باعث اذیت کودک می‌گردند و ممکن است نتواند خود را نگه دارد.
  • از تشویق و جایزه برای ایجاد انگیزه در او برای رفتن به دستشویی استفاده کنید.

گام‌های اساسی و مهم در هنگام از پوشک گرفتن کودک

گام اول؛ اطمینان از اینکه کودک آمادگی گرفتن از پوشک را دارد.

گام دوم؛ استفاده از لگن و صندلی دستشویی

گام سوم؛ مکان دستشویی را به او نشان داده و به طور عملی به او آموزش دهید که چگونه بنشیند.

گام چهارم؛ به کودک یاد بدهید با کلمات و رمزهای خاصی، نیاز به دستشویی رفتن خود را ابراز کند.

گام پنجم؛ نکات بهداشتی را حتما باید به فرزندتان یاد آور شوید. به او طریقه صحیح شستن خودش و دستانش را و سپس خشک کردن خودش را باید آموزش دهید.

بیشتر بخوانید: سن تربیت کودک

نکات مهم در زمان استفاده از صندلی توالت

  • به کودک اجازه بدهید خودش صندلی توالت را انتخاب کند

وقتی به مغازه فروش این نوع صندلی‌ها می روید، تعداد زیاد از انواع صندلی‌های مناسب برای دستشویی کودک را با رنگ‌های متنوع خواهید دید. کودک بسته به اینکه به رنگ و شکل خاصی تمایل نشان بدهد، در زمان استفاده نیز رغبت بیشتری برای نشستن بر روی آن‌ها خواهد داشت.

  • صندلی‌های آهنگ دار

برخی از انواع صندلی‌های توالت موزیکال هستند و با نشستن کودک بر روی آن‌ها، شروع به پخش آهنگ می‌کنند. قطعا استفاده از این نوع صندلی‌ها برای کودک خوشایند و جذاب خواهد بود.

  • شستشوی آسان

جنس و نوع صندلی توالت باید به گونه‌ای باشد که به آسانی بتوان آن را بشویید و ضدعفونی کنید.

  • ثابت و محکم بودن صندلی توالت

جنس صندلی باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا وقتی بچه‌ها روی آن می‌نشینند، خمیده و شکسته نشود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مادر و کودک شیراز می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره در زمینه تربیت کودکان با برترین متخصصان در مرکز مشاوره نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا تنبیه و مجازات کودک برای گرفتن او از پوشک روش منطقی است؟

کنترل نکردن مثانه و خود ادراری در ابتدای آموزش دستشویی رفتن به کودک و گرفتن او از پوشک، یک امر کاملا طبیعی است و تعیین مجازات و تنبیه فقط باعث ترس کودک می شود و وضعیت او را وخیم‌تر می‌کند. بهتر است بدانید به مرور زمان کودک توانایی کنترل مثانه خود را به دست میاورد.

چه مدت باید کودک را بر روی صندلی توالت نشاند؟

به طور معمول، مدت زمان تقریبی 10دقیقه کافی است که کودک ادرار و یا مدفوع کند، اگر طی این فاصله زمانی، کودک دستشویی نکرد، به او فشار نیاورید و بعد از گذشت چند دقیقه مجددا اقدام نمایید.

چگونه می توان به کودک یاد داد که از دستشویی نرفتن نترسد و دچار اضطراب نگردد؟

اگر کودک از تنها ماندن در دستشویی می‌ترسد، می‌توانید اوایل پیش او بمانید و وقتی احساس ترس از بین رفت او را تنها بگذارید. همچنین گفتن این جمله که دستشویی نرفتن ممکن است به بدن تو آسیب برساند، می‌توانید او را به حفظ سلامتی‌اش تشویق کنید و باعث شوید بدون ترس و داوطلب به دستشویی برود.

منبع: از پوشک گرفتن کودک با چند روش ساده

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : از پوشک گرفتن کودک با چند روش ساده, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 310 تاريخ : جمعه 28 مرداد 1401 ساعت: 11:16

آموزش حرف زدن به کودکان از جمله مواردی است که والدین باید بدان توجه داشته باشند. از آنجایی که تنها راه ارتباطی انسان با دیگر افراد، حرف زدن است، بنابراین مهارت صحبت کردن باید از کودکی پرورش پیدا کند. معمولا فرآیند یادگیری حرف زدن کودکان از بدو تولد و نوزادی آغاز می‌گردد و تقریبا یک کودک در دو سالگی قادر است که واژگان مختلف را برای بیان درخواست خود، استفاده کند. در این میان اگر والدین بتوانند حرف زدن را به صورت درست به کودک خود آموزش دهند، مهارت‌های برقراری ارتباط و همینطور فن بیان او را همزمان تقویت می‌کنند. در صورتی که هنوز فرزندتان در صحبت کردن مشکل دارد، حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع: آموزش حرف زدن به کودکان

حرف زدن کودکان از چه سنی آغار می‌شود؟

کودکان از نظر وضعیت هوشی با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام دارای ویژگی‌های فردی مختص به خود می‌باشند. برای صحبت کردن کودک سن خاصی تعریف نمی‌شود، اما معمولا اکثر کودکان در سن 12 تا 14 ماهگی شروع به حرف زدن و ادای برخی کلمات می‌کنند.

باید در نظر داشته باشید که فرآیند حرف زدن و بیان جملات در کودک تدریجی است و او به مرور مهارت حرف زدن را خواهد آموخت.

درست است که کودک از سن 12 ماهگی می‌تواند اولین کلمات خود را ادا کند، اما حتی وقتی فرزندتان را باردار هستید او متوجه اصوات و کلمات می‌شود، پس آموزش حرف زدن را می‌تواند از دوران جنینی آغاز کرد.

آموزش حرف زدن به کودکان

فرآیند یادگیری کودکان از بدو تولد و حتی در زمان جنینی با تجربه استفاده از اصوات آغاز می‌شود. شما اگر باردار هستید و یا فرزندتان در سنین نوزادی است، می‌توانید برای آموزش حرف زدن به او مجموعه‌ای از کارها را انجام دهید. در ادامه سعی کرده‌ایم راهکارهایی جهت آموزش حرف زدن به کودکان در سنین مختلف از دوران جنینی تا دو سالگی که کودک توانایی حرف زدن دارد را ارائه کنیم. برای آشنایی بیشتر با راه‌های پرورش مهارت های زندگی به کودک کلیک کنید.

شروع آموزش از دوران جنینی

باید به این نکته توجه داشته باشید که کودک در دوران جنینی قادر به شنیدن صدای شما است و می‌تواند متناسب با صدایی که می‌شود، واکنش نشان دهد.

زمانی که کودک خود را باردار هستید، برای او شعر و یا آواز بخوانید و با او حرف بزنید. آوازهایی که در دوران جنینی برای کودک خوانده شود، پس از تولد بیشتر در ذهن او می‌ماند و می‌تواند در هنگام بی قراری او را آرام کند.

ارتباط مستقیم کلامی با کودک

وقتی کودک در دوران نوزادی است، با اینکه او معنی دقیق حرف‌های شما را نمی‌فهمد اما سعی کنید به طور مستقیم، او را مخاطب قرار داده و با او حرف بزنید. زمانی که با کودک خود در سنین بدو تولد تا سه ماهگی صحبت می‌کنید، او از حرف زدن و لبخند شما هیجان زده می‌شود.

سعی کنید فرآیند حرف زدن با نوزاد خود را در محیطی آرام و به دور از سر و صدا انجام دهید تا او بتواند روی حرف‌های شما تمرکز کند و صدای‌تان را به خوبی بشنود.

آموزش حرف زدن به کودکان قبل از شش ماهگی

پس از قرار گرفتن کودک شما در سن سه تا شش ماهگی، سعی کنید وقتی با کودک خود حرف می‌زنید، او را در آغوش بگیرید و در یک فاصله نزدیک به چشمان او نگاه کنید و حرف بزنید.

در این حالت کودک به چشمان شما خیره خواهد شد. سعی کنید برای اثرگذاری بیشتر حتما حرف‌های خود را با لبخند به او بگویید و اگر او در واکنش به شما سر و صدا می‌کند، شما هم آن آواها مثل دا، ما، با و … را برای او تکرار کنید.

توضیح دادن کارها به کودک

پس از ورود کودک به سنین شش تا نه ماهگی، برای اینکه کودک بتواند میان کارها و کلمات تطبیق دهد، می‌توانید وقتی در حال انجام کارهای مختلف هستید، آن‌ها را با آهسته حرف زدن به کودک خود توضیح دهید.

مثلا وقتی در حال تعویض لباس او هستید، توضیح دهید که لباس‌های او چرا باید عوض شود و شما در حال پوشاندن یک لباس تمیز برای او هستید و یا مثلا از او بخواهید عروسکش را برای شما بیاورد و سپس عروسک را به او نشان دهید. مثلا وقتی برای‌تان مهمان می‌آید برای او توضیح دهید که مهمان چه کسی است یا در مقابل آینه از او بپرسید که کیست و سپس اسمش را بگویید.

آموزش حرف زدن به کودکان با شعر و بازی

از سن 9 تا 12 ماهگی کودک قادر به ادای برخی کلمات است، وقتی از او سوالی، همچون مامان کجاست؟ می‌پرسید معنی سوال شما را می‌فهمد و می‌تواند با اشاره به سوال شما پاسخ دهد.

در این سن سعی کنید شعرهای مختلف را که دارای ریتم هستند و یا شعرهای آهنگین مخصوص کودکان را برای او بخوانید. اینکار باعث می‌شود کلمات سریع‌تر وارد ذهن کودک شده و بیشتر در ذهن او بماند.

یا سعی کنید ضمن صحبت کردن با کودک، یک بازی هم برای او طراحی کنید. چراکه به طور کلی بازی برای کودکان بسیار جذاب است.

با دیگران در حضور او صحبت کنید

برای اینکه کودک شما متوجه کارکرد حرف زدن شود، سعی کنید در حضور او با دیگران صحبت کنید. با اینکار او متوجه می‌شود چرا باید صحبت کند و سعی می‌کند در مکالمات شرکت کند و حتی یک یا چند کلمه را به زبان بیاورد.

استفاده از اشاره کردن

اگر می‌خواهید کلمات جدیدی را به کودک خود آموزش دهید، سعی کنید وقتی آن کلمه را به زبان می‌آورید، به آن اشاره هم کنید تا او متوجه شود معنی حرف شما از آن کلمه چه بوده است. مثلا می‌توانید با اشاره به اعضای صورت و بدن نام آن‌ها را به کودک خود آموزش دهید.

واکنش به صداسازی کودک

در ابتدا باید اشاره کنیم که بهتر است روزی برای چند دقیقه با کودک خود آواهای مختلف را تمرین کنید و اگر او صدا و یا آوایی را از خود تولید کرد، به آن واکنش مثبتی نشان دهید و او را تشویق کنید.

آموزش حرف زدن به کودکان دو ساله

در این سن کودک شما قادر به کنار هم قرار دادن کلمات است. می‌توانید برای افزایش مهارت‌های حرف زدنش از او بخواهید که مثلا ناهار خود را بخورد و یا کتاب داستان خود را بیاورد.

یا از او بخواهید که وقتی در کنار همسن و سالان خود هست، اسباب بازی‌های خود را به آن‌ها نشان دهد و راجع به آن‌ها توضیح دهد.

آموزش حرف زدن به کودکان دو تا سه سال

کودک در این سن قادر به گفتن جملات پیچده و با معنی است. بهتر است در این سن نام و نام خانوادگی‌اش را به او یاد دهید و در مورد تعداد و اشکال اشیا با او حرف بزنید.

سعی کنید سوالاتی طراحی کنید که او بتواند پاسخ شما را با یک جمله بدهد. یا مثلا برای او قصه‌ای بخوانید و از او بخواهید که آنچه را که از داستان فهمیده است را برای شما تعریف کند.

بیشتر بخوانید : روش های آموزش به کودکان

روش های غلط آموزش صحبت کردن به کودکان

انجام برخی از موارد توسط والدین باعث می‌شود که روند صحبت کردن کودک با مشکل و یا تاخیر صورت بگیرد و دچار مشکلات کلامی شود. از مهم‌ترین این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • زمانی که کودک‌تان کلمه‌ای را به اشتباه بیان می‌کند، نباید از او ایراد بگیرید، چراکه اگر این کار چندین بار تکرار شود، کودک میلی به حرف زدن نخواهد داشت. به جای ایراد گرفتن فقط کافی است کلمه مورد نظر را چند بار برای او تکرار کنید.
  • سعی کنید خودتان کلمات را به درستی برای کودک ادا کنید و آن‌ها را اشتباه نگویید. برخی از پدر و مادرها برای اینکه کلمات را کودکانه بگویند باعث می‌شوند که بچه کلمات را اشتباه یاد بگیرند.
  • در مقابل کودک خود از فحش و ناسزا استفاده نکنید، چراکه کودکان این موارد را سریع یاد می‌گیرند.
  • وقتی کودک‌تان در حال حرف زدن است، بگذارید حرفش را تمام کند و تمرکز خود را از دست ندهد.
  • اجازه دهید کودک‌تان از شما چیزی را بخواهد، سپس آن را به او بدهید. همین کار باعث می‌شود او برای درخواست‌هایی که دارد حرف بزند.

اقدامات لازم برای دیر حرف زدن در کودکان

در ابتدای این مقاله به نکته اشاره کردیم که حرف زدن در کودکان متناسب با ویژگی‌های فردی آن‌ها در سنین مختلفی صورت می‌گیرد. اما اغلب در سن 12 تا 14 ماهگی اولین کلمات خود را ادا می‌کنند. بهتر است پیرامون حرف زدن کودکان به چند نکته به شرح موارد زیر توجه داشته باشید:

  • بخش مربوط به تکلم در پسران دیرتر از دختران رشد می‌کند، بنابراین بدیهی است که پسران دیرتر از دختران صحبت کنند.
  • کودکانی که از نظر تمامی جنبه‌ها دیر رشد می‌کند، در حرف زدن نیز نسبت به همسالان خود کمی تاخیر دارند.
  • کودکانی که سیستم تکلم آن‌ها شامل سقف دهان یا زبان دارای مشکل است، در حرف زدن مشکل دارند و بهتر است ابتدا مشکل سیستم تکلم آن‌ها برطرف شود.
  • وجود مشکل در شنوایی نیز از دیگر عوامل دیر حرف زدن و یا حرف نزدن بچه‌ها است.

در صورتی که سن کودک‌تان در حرف زدن نسبت به همسالان خود گذشته است، برای گفتار درمانی اقدام کنید و یا از مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش حرف زدن به کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودکان نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: آموزش حرف زدن به کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : آموزش حرف زدن به کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 169 تاريخ : پنجشنبه 27 مرداد 1401 ساعت: 11:30

مادران در هفته هجدهم بارداری در اواسط سه ماهه دوم قرار دارند و به دلیل افزایش وزن و تغییرات هورمونی، با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. این وضعیت ممکن است بر روی ساعات خواب و پوست مادر تاثیر بگذارد. جنین نیز در طول این هفته در کنار رشد سایر اعضای بدن، اندام‌های جنسیش شکل می‌گیرد. به طور کلی در هفته هجدهم بارداری مادر و جنین وضعیت خوبی را سپری می‌کنند و مادر عمدتا خلق و روحیه مثبتی دارد. با این حال باید مراقبت‌های لازم همچون هفته‌های گذشته صورت گیرد. آشنایی با تغییرات و خودمراقبتی‌های لازم در سه ماه دوم بارداری که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد می‌تواند نگرانی‌های ناشی از این مسائل را کاهش داده و کمک کند تا بتوانید این دوره را به بهترین شکل مدیریت کنید.

منبع: هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری

هر چقدر که از مدت زمان بارداری بیشتر می‌گذرد اندام‌های جنین هم بیشتر تکامل پیدا می‌کند. وزن جنین به حدود 200 گرم و قدش به حدود 15 سانتی متر می‌رسد. گوش‌های جنین در محل نهایی خودش یعنی در دو طرف سر نمایان می‌شوند. یکی از تغییرات مهمی که در این هفته در جنین ایجاد می‌شود شکل گیری اندام‌های جنسی است. با رشد و تکمیل شدن اندام‌های جنسی در هفته هجدهم بارداری با قطعیت بیشتری می‌توان جنسیت فرزند را مشخص کرد. علاوه بر اندام‌های جنسی، ریه و دستگاه تنفسی جنین هم تکامل بیشتری پیدا می‌کند و لوله‌های کوچک بر روی ریه به کیسه‌های تنفسی که به آلوئول معروف هستند تبدیل می‌شوند و خون حاوی اکسیژن را به بافت و اندام‌های بدن می‌رساند.

یکی دیگر از تغییراتی که در جنین رخ می‌دهد تقویت شدن ماهیچه و عضلات جنین است. این مسئله باعث می‌شود تا مادر با شدت بیشتری تکان خوردن جنین را در این هفته احساس کند. علاوه بر تکان خوردن، جنین می‌تواند مشت و یا لگد بزند، انگشتش را بمکد و یا سسکه بزند و خمیازه بکشد. برای آشنایی بیشتر با مراحل رشد جنین کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری

در این هفته از دوران بارداری حجم خون از طریق تولید مایعات و سلول‌های خونی افزایش پیدا می‌کند، این مسئله باعث می‌شود که مادر بیش از حد عرق کند و احساس تشنگی داشته باشد. از آنجایی که حجم خون افزایش پیدا می‌کند، قلب هم خون بیشتری را پمپاژ می‌کند. در نتیجه اندازه قلب هم کمی افزایش پیدا خواهد کرد. این تغییر در سیستم گردش خون باعث می‌شود تا صورت مادر هم کمی پف کند. در برخی موارد این مسئله ممکن است به شکل ورم دست و پا مشاهده شود. همانند هفته‌های گذشته افزایش وزن هم رخ می‌دهد و شکم و پستان به مراتب بزرگ‌تر می‌شوند.

یکی از تغییراتی که ممکن است برای مادران کمی نگرانی ایجاد کند، وجود رگ‌های عنکبوتی است که به شکل خط‌های قرمز رنگ کوچک روی گونه یا زیر چشم مشاهده می‌شود. رگ‌های عنکبوتی عمدتا در سه ماهه دوم به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند و پس از زایمان به طور خود به خودی از بین می‌روند. علاوه بر صورت ممکن است این رگ‌ها در نواحی دیگر بدن نظیر قفسه سینه، دست‌ها، گوش و… مشاهده شوند. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

عوارض شایع مادر در هفته هجدهم بارداری

به طور کلی مادر در سه ماهه دوم بارداری عوارض زیادی را تجربه نمی‌کند و بیشتر دارای خلق و روحیه مثبت است. با این حال ممکن است برخی از مادران دچار علائمی نظیر کمر درد، سر درد، حساس شدن پستان‌ها، خون‌ریزی بینی، مشکلات خواب و یبوست شوند. همانطور که وزن مادر و جنین افزایش پیدا می‌کند به کمر مادر فشار بیشتری وارد می‌شود و این مسئله منجر به درد کمر خواهد شد. علاوه بر این، تغییرات هورمونی ایجاد شده در این دوران و اضطراب و نگرانی در ارتباط با سلامت جنین می‌تواند بر وضعیت خواب مادر هم تاثیر منفی بگذارد.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته هجدهم بارداری

مراقبت‌های پزشکی

اگر در هفته هجدهم بارداری هستید و به پزشک خود مراجعه نکردید بهتر است در اولین فرصت این کار را انجام دهید چراکه برخی از آزمایش‌ها و غربالگری‌های مخصوص به سه ماهه دوم بارداری وجود دارد که ممکن است با توجه به وضعیت جنین و مادر انجام دادن آن‌ها ضروری باشد. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به سونوگرافی آنومالی و آزمایش آمنیوسنتز اشاره کرد. اگر سن بالای 35 سال دارید و این غربالگری‌ها را تاکنون انجام نداده‌اید بهتر است برای اطمینان از حفظ سلامت خود و جنین جهت انجام این آزمایش به پزشک مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با نکات مربوط به سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

تغذیه مناسب

با توجه به این که در هفته هجدهم بارداری دیگر خبری از حالت تهوع‌های شدید اوایل دوران بارداری نیست ممکن است اشتهایتان افزایش پیدا کند. بهتر است با خوردن غذا‌های سالم و فیبردار مانند میوه، سبزیجات، غلات و… افزایش وزن طبیعی داشته باشد. خوردن غذاهای پرچرب می‌تواند منجر به ایجاد چاقی و افزایش وزن کاذب شود که چنین شرایطی برای سلامت مادر و جنین خطرناک است.

ورزش منظم

انجام ورزش منظم و سبک می‌تواند سلامت مادر و جنین را افزایش دهد. با این حال از انجام دادن ورزش سنگین و حرفه‌ای پرهیز کنید. ورزش سبک و منظم باعث می‌شود تا عضلات مادر تقویت شود و زایمان راحت‌تری را تجربه کند، همچنین ورزش‌های کششی می‌تواند کمر درد ناشی از بارداری را کاهش دهد.

خوابیدن صحیح و کافی

خوابیدن به شیوه صحیح و خواب به اندازه کافی می‌تواند سبب افزایش سیستم ایمنی و سلامت مادر و جنین شود. بهترین شیوه خوابیدن در این دوران خوابیدن به سمت پهلوی چپ است. ممکن است برخی از مادران به دلیل اضطراب و استرس دوران بارداری خواب آشفته‌ای داشته باشند، به طور کلی بهتر است تا در این دوران مادران با روش‌های مدیریت استرس و اضطراب آشنایی داشته باشند. اگر میزان استرس و اضطرابتان زیاد است و در وضعیت خواب شما تاثیر می‌گذارد بهتر است با یک روانشناس گفتگو کنید.

برقراری رابطه جنسی

در هفته هجدهم بارداری ممکن است میل جنسی شما افزایش پیدا کند. به یاد داشته باشید که این میل را سرکوب نکنید چراکه می‌تواند باعث پریشانی روانی بیشتر شما شود. انجام رابطه جنسی به شیوه صحیح و در پوزیشن مناسب بارداری هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد. برای آشنایی بیشتر در ارتباط با شیوه صحیح رابطه جنسی در دوران بارداری بهتر است از یک روانشناس یا مشاور متخصص امور جنسی در ارتباط باشید. با این حال برخی از افراد به دلیل شرایط پزشکی از انجام رابطه جنسی در دوران بارداری منع می‌شوند. بهتر است قبل از هر چیز این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا امکان تشخیص جنسیت در هفته هجدهم بارداری وجود دارد؟

به طور کلی در هفته هجدهم یا در سه ماهه دوم بارداری امکان تشخیص وضعیت جنسیت جنین وجود دارد چراکه در این دوران اندام‌های جنسی جنین رشد و تکامل بیشتری پیدا می‌کند.

منبع: هفته هجدهم بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته هجدهم بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 196 تاريخ : پنجشنبه 27 مرداد 1401 ساعت: 11:27

نشانه های والدین سختگیر بیش از همه برای کودکان مشخص است. سختگیری بیش از حد والدین به کودکان آن‌ها را با مشکلاتی در آینده (مثل نداشتن اعتمادبه‌نفس یا کمال‌گرایی) همراه خواهد کرد. در عین‌ حال اگر نخواهید به بعضی از مقررات پایبند باشید کودکتان هم مسئولیت‌پذیری و اخلاقیات را یاد نمی‌گیرد. به همین خاطر سؤال بسیاری از والدین این است که واقعاً چطور باید با فرزند خود رفتار کنند؟ در ادامه راجع به سختگیری‌های بعضی از والدین و نشانه‌های آن صحبت کرده‌ایم. با این‌ حال توصیه می‌کنیم برای اتخاذ سبک تربیتی خود مشاوره کودک بگیرید.

منبع: والدین سختگیر

والدین سختگیر

هر پدر و مادری تمام تلاشش را دارد تا بتواند بهترین ها را برای تربیت هر چه بهتر فرزندش به کار ببرد. اما بیش از هر چیز رفتار و واکنش های والدین تحت تاثیر تجربیات و گذشته آن ها است. پس اگر بینش کافی نسبت به کارکردهای روانی خودشان نداشته باشند، یک سیستم آسیب زا را می‌توانند به نسل بعدی خود انتقال دهند. سبک رفتاری والدین سختگیر در واقع ناشی از باورهای بنیادی آن ها از زندگی است. به عنوان والدین باید در مورد روش مناسب تربیتی آموزش دیده و مطالعه کافی داشته باشید. برای آشنایی با بهترین روش‌های تربیت کودکان کلیک کنید.

والدین چقدر باید برای تربیت صحیح سختگیر باشند؟

سؤال بسیاری از والدین این است که چطور با کودک رفتار کنیم؟ تا هم به اصول و قوانین خانواده پایبند باشیم و هم بیش‌ازحد سختگیری نکرده باشیم. در جواب این سؤال باید گفت هرکدام از ما در محیط خانواده‌مان قوانینی داریم که همه باید به آن احترام بگذارند و بی‌توجهی به آن‌ها از سوی هیچ‌کس پذیرفته نیست. برای مثال هیچ‌کس نباید با کلمات زشت در خانه صحبت کند؛ یا همه باید در نظافت خانه با یکدیگر همکاری داشته باشیم. به خاطر داشته باشید که این‌ها قوانین خانه شما هستند. اگر این قوانین را زیر پا بگذارید یا حتی گاهی از آن‌ها کوتاه بیایید شاید دیگر نتوانید آن‌ها را به فرزندتان آموزش دهید. پس هرگز نگران اینکه کار شما سخت‌گیری حساب می‌شود نباشید. برعکس؛ سعی کنید تا جای ممکن روی حسن انجام این نکات دقت داشته باشید.

ویژگی اصلی والدین سختگیر این است که با وجود آن چیز خاصی به کودک یاد نمی‌دهید. یا شاید خواسته‌های شما بیش‌ازحد توانایی‌های فرزندتان باشد. پس همیشه قبل از اینکه خواسته‌ای از او داشته باشید و یا قانونی برای خانواده وضع کنید با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که هدف‌تان از این کار چیست؟ آیا با ایجاد این انتظار جدید فرزند شما چیزی یاد می‌گیرد که ندانستن آن قرار است به ضررش تمام بشود؟

نشانه های والدین سختگیر

به نشانه‌های زیر دقت کنید و ببینید که چندتا از این نشانه‌ها را در خود پیدا می‌کنید. هرچقدر تعداد بیشتری از آن‌ها در رفتار شما پیدا بشوند به این معنی است که شما پدر یا مادر سختگیرتری هستید.

انعطاف‌پذیر نیستید

یکی از نشانه‌های سختگیری این است که حرف، حرف خودتان است. والدینی که نسبت به فرزندانشان سختگیر نیستند به آن‌ها اجازه صحبت کردن می‌دهند. فرزند شما باید به‌راحتی بتواند راجع به آنچه از قوانین و رفتارتان احساس می‌کند با شما صحبت کند. اما اگر شما به فرزندتان اجازه صحبت کردن از احساساتش را نمی‌دهید یا صحبت‌های او بی‌نتیجه می‌مانند بهتر است در رفتار خود دقت بیشتری داشته باشید.

فرزندتان شما را با دیگران مقایسه می‌کند

تابه‌حال این جمله را شنیده‌اید: (مادر مریم به او اجازه می‌دهد….) یا (مادر محمد هرگز از او نمی‌خواهد…)؟ اگر این جملات را از فرزندتان شنیده‌اید یعنی باید خودتان را یک مادر یا پدر سختگیر بدانید. وقتی فرزندتان قوانین داخل خانه را با خانه دوستانش مقایسه می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که شرایط هر دو خانواده یکسان نیست، دو حالت وجود دارد؛ یا شما والدین سختگیری هستید و یا والدین دوست فرزندتان بیش‌ازحد سهل گیر هستند. در این شرایط با خودتان فکر کنید و ببینید آیا این شما هستید که به فرزندتان سخت می‌گیرید؟ برای آشنایی با سایر سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

والدین سختگیر فرزندشان را تنبیه می‌کنید

تنبیه یک پایه اصلی در تربیت والدین سختگیر است. در مقابل آن‌ها توجه چندانی به تشویق ندارند. در حقیقت انجام دادن درست کارها وظیفه فرزند شما است. و تنها زمانی که کارهایش را به‌درستی انجام نمی‌دهد باید مورد تنبیه قرار بگیرد. البته منظورمان از تنبیه همیشه هم تنبیه‌های جدی یا بدنی نیستند. تنبیه‌های کلامی، تحقیر کردن یا حتی مقایسه می‌توانند به همین اندازه مخرب باشند. در صورتی که از تنبیه بدنی استفاده می‌کنید حتما مقاله پیامدهای تنبیه بدنی کودکان را بخوانید.

بیش‌ازحد قانون دارید

زندگی در محیط خانه شما چند قانون دارد؟ اگر از آن دسته والدینی هستید که همه‌چیز در زندگی‌تان هزاران قانون و اما و اگر پیدا می‌کند متأسفانه باید بگوییم که شما یکی از والدین سختگیر هستید. به خاطر داشته باشید قرار نیست فرزندتان همه‌چیز زندگی را از بین قوانین شما یاد بگیرد. بلکه خیلی اوقات آن‌ها باید آزمون‌وخطا کنند؛ حتی در بسیاری از مسائل شکست بخورند تا بتوانند راه و رسم زندگی کردن را یاد بگیرند.

فرزندتان را (بچه) می‌دانید

گاهی اوقات قوانین و سخت‌گیری‌های بیش‌ازحد به این خاطر هستند که شما احساس می‌کنید فرزندتان به‌تنهایی از پس زندگی برنمی‌آید. درواقع توانایی‌های آن‌ها را کمتر از حدی که هست برآورد می‌کنید؛ و همین باعث می‌شود که احساس کنید باید با سخت‌گیری‌هایتان از آن‌ها مراقبت کنید.

قضاوت دیگران راجع به شما

یک راه دیگر برای اینکه بفهمید آیا پدر یا مادر سختگیری هستید این است که به قضاوت دیگران راجع به خودتان دقت کنید. اگر بسیاری از اطرافیان معتقدند که شما در تربیت فرزندتان سختگیری می‌کنید شاید بهتر باشد شما هم به این نکته با دقت بیشتری نگاه کنید.

والدین سختگیر | پیامدهای سختگیری والدین به کودکان

بسیاری از والدینی که با فرزندشان سخت‌گیرانه رفتار می‌کنند به دنبال تربیت صحیح او هستند. اما واقعیت این است که این کار شما از فرزندتان یک کودک نمونه نمی‌سازد. بلکه شما مشکلات بسیاری را در شخصیت او ایجاد می‌کنید که شاید هرگز نتواند آن‌ها را اصلاح کند. ازجمله پیامدهای سختگیری با کودک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

کمال‌گرایی در کودکان

معیارهای سخت‌گیرانه یا صددرصدی شما قبل از هر چیز از فرزندتان انسانی کمال‌گرا می‌سازد. در حقیقت سختگیری‌های شما به فرزندتان این پیام را منتقل می‌کند که “تنها بهترین است که ارزش دارد”. به همین خاطر آن‌ها سعی می‌کنند برای بهترین بودن تلاش کنند و این می‌تواند شروعی برای کمال‌گرایی باشد. با توجه به اثرات منفی که کمال‌گرایی در سلامت روان و همین‌طور ارتباطات آینده فرزندتان دارد بهتر است به این موضوع به حد کافی دقت داشته باشید.

از دست دادن اعتمادبه‌نفس و ایجاد طرح‌واره‌های معیوب

دومین پیام معیارهای سخت‌گیرانه شما برای فرزندتان این است که “او به‌اندازه کافی خوب نیست!” درواقع شما با سختگیری‌های‌تان تا حد زیادی تلاش‌های کودک را نادیده می‌گیرید و به او یاد می‌دهید برای جلب رضایت شما باید بیش از این‌ها تلاش کند. این کارتان علاوه بر اینکه باعث می‌شود کودک اعتمادبه‌نفس خود را برای انجام همه کارها از دست بدهد باعث می‌شود طرح‌واره‌ها یا باورهای غلطی در ذهن او شکل بگیرند.

برای مثال ممکن است او باور کند برای به دست آوردن پذیرش دیگران همیشه باید بیش‌ازحد تلاش کند. این الگویی است که فرزندتان در آینده هم در روابط خود آن را رعایت می‌کند و احتمالاً همه عمر در حال تلاش برای به دست آوردن تأیید دیگران خواهد بود.

بیماری‌های روحی

سختگیری والدین یکی از اشتباهات قطعی در تربیت فرزند است. این کار باعث می‌شود فرزندتان در معرض بیماری‌های روحی قرار بگیرد. موردتوجه قرار گرفتن و دیدن تلاش‌ها یکی از نیازهای اساسی در کودکان است. اگر شما به این نیاز فرزندتان بی‌توجه باشید احساس شایسته نبودن و بی‌ارزشی را در او زنده می‌کنید.

وقتی کودک‌تان برخلاف همسالان احساس می‌کند که توانمند نیست افسردگی یکی از اولین مشکلاتی است که او را درگیر خود می‌کند. به‌علاوه ممکن است آن‌ها دچار ترس و اضطراب از قضاوت دیگران شوند. در این شرایط آن‌ها از اینکه با همسالان‌شان ارتباط برقرار کنند و یا در کلاس به سؤالات معلم جواب بدهند می‌ترسند. درواقع فرزند شما باور کرده که نمی‌تواند کاری انجام بدهد و این باعث می‌شود هر وقت مجبور باشد کاری را به‌تنهایی انجام دهد دچار ترس شود.

مشاور چه کمکی به والدین سختگیر می‌کند؟

همان‌طور که می‌بینید سختگیری در تربیت کودک می‌تواند مشکلات بسیاری را در شخصیت و زندگی آن‌ها به دنبال داشته باشد. به همین خاطر این شما هستید که باید دست از سختگیری‌هایتان بردارید. بسیاری از والدین هستند که وقتی از آن‌ها می‌خواهیم سختگیری‌هایشان را کنار بگذارند نمی‌توانند این کار را بکنند.

بعضی از آن‌ها نگران هستند که شاید فرزندشان آن‌طور که باید درست تربیت نشود. بسیاری دیگر هم نمی‌توانند حدومرز بین سختگیری و پایبند بودن به قوانین را رعایت کنند. همه این شرایط می‌تواند برای فرزند شما آسیب‌رسان باشد. به همین خاطر است که در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم از یک مشاور کودک کمک بگیرید. مشاورین با بررسی ویژگی‌های شخصیتی شما و همین‌طور تخصصی که درزمینهٔ تربیت کودک دارند می‌توانند بهترین راهکار را در این زمینه به شما معرفی کنند. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متدوال

سختگیری با کودکان چه اشکالی دارد؟

ابتلا به بیماری‌های روحی در کودک، تقویت کمال‌گرایی و همین‌طور از دست دادن اعتمادبه‌نفس از نشانه‌های سختگیری هستند.

منبع: والدین سختگیر

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : والدین سختگیر, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 135 تاريخ : پنجشنبه 27 مرداد 1401 ساعت: 11:03

آیا بایدها و نبایدهای تربیت فرزند را می‌دانید؟ تمامی والدین درصدد هستند که رفتار تربیتی درستی با کودک‌شان داشته باشند ولی یا اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و یا از رفتارهای اشتباهی استفاده می‌کنند. اساسی‌ترین چالش و مشکل والدین در چگونگی تنبیه و تشویق کودکان‌شان است تا بدین وسیله رفتارهای مناسبی در او شکل گیرد. در ادامه به نکاتی پرداخته‌ایم که معمولا والدین در ارتباط با فرزندشان باید بدانند و یا از آن پرهیز کنند. برای آشنایی با روش‌های جدید تربیت کودک کلیک کنید.

منبع: تربیت فرزند

بایدها و نبایدهای تربیت فرزند توسط والدین

اجرای صحیح روش‌های تشویق و تنبیه

بهترین زمان برای تشویق کودکتان زمانی است که او رفتار مناسب و خوبی از خود نشان می‌دهد. پس همین که رفتار خوبی از او دیدید، او را تشویق کنید که به انجام رفتارهای خویش ادامه دهد. تشویق می‌تواند مادی یا غیرمادی و غیرکلامی مثل لبخند زدن به او باشد، یا کلامی باشد؛ مثلا بگویید آفرین دخترم یا آفرین پسرم.

نکته قبل از این که فرزندتان رفتار مناسبی انجام دهد، به او قول پاداش ندهید. مثلا به او نگویید اگر اسباب بازی هایت را جمع کنی تو را به پارک خواهم برد چون به او یاد می‌دهید که جمع کردن اسباب بازی‌هایش که وظیفه‌ اوست را برای گرفتن جایزه انجام بدهد.

نکاتی در مورد پاداش دادن و تشویق کودک

  • بهتر است گاهی به طور غیرمستقیم تشویق کنید. مثلا به جای این که مستقیم به او بگویید، به پدرش بگویید که امروز فرزندت در کارهای خانه به من کمک کرد یا امروز اتاق تو را مرتب کرده است‌. ناخودآگاه فرزندتان با شنیدن این جملات تشویق می‌شود که فردا هم دوباره همان کار را انجام دهد.
  • وقتی می‌بینید کودک‌تان رفتارهای مطلوب زیادی انجام می‌دهد و در این زمینه پیشرفت نموده است، فاصله پاداش دهی را طولانی نمایید. مثلا اگر هرروز به او پاداش می‌دادید، از این پس هفته‌ای یک بار پاداش دهید. این کار سبب می‌شود که کودک هم برای رسیدن به چیزی که می‌خواهد صبور باشد و هم با طولانی‌تر کردن پاداش‌ها و کم‌کم قطع نمودن پاداش‌ها، رفتار در او نهادینه شود و انجام دادن و نشان دادن رفتار خوب تبدیل به یک عادت گردد.

 

برای تربیت فرزند از بازی و فعالیت‌های مورد علاقه‌اش استفاده کنید

مثلا وقتی می‌بینید کودک‌تان با مدادرنگی دیوار را خط خطی می‌کند، دفتر نقاشی‌اش را ببرید و کنارش بنشینید و بگویید بیا با هم روی دفتر نقاشی بکشیم. به مرور زمان او یاد خواهد گرفت که دیوار جای نقاشی نیست و باید روی دفترش نقاشی کند.

روی حرف‌تان بمانید

وقتی کودک‌تان رفتار اشتباهی انجام می‌دهد و شما در آن لحظه حرفی به او می‌زنید، باید روی حرف‌تان بمانید حتی اگر کودک‌تان گریه کرد.

مثلا وقتی می‌خواهد لواشک بخورد و شما به او می‌گویید تا وقتی که غذا نخورد حق ندارد از لواشک بخورد، روی حرف‌تان بمانید. در این جا پدر و مادر باید هم نظر باشند و هر کدام نظر مخالف دیگری را بیان نکنند چون در آن صورت کودک لجبازتر شده و یاد می‌گیرد که حرفش را با گریه و فریاد اجرا کند و به خواسته‌اش برسد چون در خانه قانونی وجود ندارد.

تربیت فرزند با آموزش کلامی و عملی

بعضی از کارها به صورت کلامی در بچه تاثیر ندارد و کودک باید عملا آن رفتارها را در عمل والدینش ببیند تا به خوبی رفتار پی ببرد و خودش انجام دهد. مثلا وقتی که کودک‌تان صبحانه نمی‌خورد کنار او بنشینید و با اشتها صبحانه را بخورید تا کودک‌تان نیز به اشتها آمده و صبحانه بخورد.

نقش مادر در تربیت فرزند

به نقش مادر در تربیت کودک توجه نمایید، نقش مادر در تربیت کودک مهم‌تر است. چون در سال‌های اول زندگی کودک وابستگی بیشتری به مادر دارد. چراکه مادر وظیفه شیر دادن به کودکش را دارد و بسیاری از کارهای دیگر نیز بر عهده مادر است.

کودک در سال‌های اول زندگی تمامی رفتارهای والدینش را به صورت اکتسابی از آن‌ها یاد می‌گیرد و به همین دلیل والدین باید مراقب رفتارهای‌شان باشد.

محور اصلی تربیت را مشخص کنید

بهتر است کودک را در خانه به صورت مشترک تربیت نکنید چون معمولا بین والدین بحث پیش می‌آید و هرکدام می‌خواهند کودک را طبق خواسته خود تربیت کنند که در نظر دیگری آن رفتار اشتباه است. در نتیجه بهتر است یکی از والدین، نقش اصلی در تربیت کودک را بر عهده بگیرد و دیگری او را همراهی کند.

انرژی مثبت دهید

از دادن انرژی منفی به کودکان خودداری کنند و انرژی مثبت به کودک بدهید. کودکان هنوز خیلی از چیزهای دنیا را ندیده‌اند و احساسات زیادی را تجربه نکرده‌اند. آن‌ها بسیاری از هیجانات‌شان را برای اولین بار با شما تجربه می‌کنند، پس انرژی که به او منتقل می‌شود تاثیر زیادی در دیدگاه او نسبت به دنیا دارد.

حس مالکیت و مراقبت را بیاموزید

به کودک‌تان مفهوم مالکیت را یاد دهید و بگویید افراد مالکیت وسایل و دارایی‌های خودشان را دارند. وقتی وارد مغازه‌ای می‌شوید به او یاد دهید که نباید بدون اجازه صاحب مغازه وسایل او را بردارد و باید پول آن را بپردازد یا بگویید نباید اسباب بازی‌های دوستش را یواشکی بردارد چون مال او نیست. با این کار به او یاد خواهید داد که هر کس یک لوازم و وسایل شخصی دارد که نمی‌توانیم بدون اجازه آن‌ها، صاحب وسایلش شویم.

او را بازخواست نکنید

والدین نباید به گونه‌ای با کودکشان برخورد کنند که کودک فکر کند بازخواست می‌شود و برای این که والدین او را دعوا نکنند، دروغ بگوید.

تربیت فرزند با یاددهی نحوه دخل و خرج

به کودک‌تان راه‌های خرج پول و پس انداز را یاد دهید. مثلا به او مقداری پول دهید و بگویید برو نان بخر. پس از این که مابقی پول را به شما داد به او بگویید بقیه را در قلکش بیندازد و اخر ماه برای خودش اسباب بازی بخرد.

در صورتی که در ارتباط با فرزندتان با مشکلات متعددی رو به رو هستید، حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

 

تربیت فرزند برای داشتن آینده‌ای درخشان

  • برای این که فرزندتان گوشه‌گیر و شکست‌پذیر نباشد، او را اجتماعی به بار آورید. سعی نمایید آن‌ها را در کنار همسالان و دوستان‌شان بگذارید تا مهارت اجتماعی و کمک به بقیه را آموزش ببینند.
  • توقع‌تان را از کودک‌تان بالا ببرید. مثلا به او بگویید توقع تحصیلات دانشگاهی را از تو داریم تا کودک یاد بگیرد که انتظاراتش را در زندگی بالا ببرد.
  • والدین اگر می‌خواهند فرزندشان موفق شوند، پس باید او را حمایت کنند و رابطه‌ای قوی و محکم با او داشته باشند.
  • سعی کنید از استرس و نگرانی به دور باشید چون ناخودآگاه این استرس و نگرانی به والدین سرایت می‌کند و در زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: تربیت فرزند

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تربیت فرزند, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 83 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 13:25

بهانه گیری کودک یکی از مسائل رایجی است که برای هر والدی با فرزند کوچک مساله ساز می‌شود. بهانه گیری کودک می‌تواند سبب خسته شدن و فرسوده شدن والدین شود. از این جهت یکی از شکایات رایجی که والدین در مراکز مشاوره دارند، همین مسئله بهانه گیری کودک است. به طور کلی بهانه گیری کودک علل مختلفی دارد و شناسایی و آشنایی با این علل اولین گام برای بهبود و رفع این مشکل است. بنابراین برای اینکه بتوان از راهکارهای موثری جهت رفع و بهبود این مسئله استفاده کرد آشنایی با ویژگی‌های کودک و علل بهانه گیری اوست. زیرا که عمده‌ترین دلیل بهانه گیری کودک ناشی از عدم توانایی او برای بیان احساسات و انتظاراتش است. از این جهت آشنایی با ابعاد مختلف بهانه گیری کودک می‌تواند برای والدین ضروری به نظر برسد.

منبع: بهانه گیری کودک در سنین مختلف

بهانه گیری کودک

اسباب بازی جدید می‌خوام، این غذا رو دوست ندارم، نمی خوام به مدرسه برم، از تاب بازی خوشم نمیاد و… این ها نمونه ای از بهانه گیری های کودکانی هستند که طاقت پدر و مادر را کم می‌کنند. فراموش نکنید که کودک چندان درکی از شرایطی دیگران ندارد و تنها به دنبال راهی برای ارضای نیازهای خودش است. این والدین هستند که با مشخص کردن ضوابطی خواسته ها و نیازهای فرزندشان را در زمان مشخص برآورده می‌کنند. در ادامه راهکارهایی برای تعامل راحت تر با کودکان بهانه گیر شرح داده ایم.

علل بهانه گیری کودک

بهانه گیری کودک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و آشنایی والدین با این مسائل کمک بزرگی به آن‌ها در جهت رفع این مسئله است. عمده کودکانی که در بیان احساسات و خواسته‌های خود ناتوان هستند، بهانه گیری کرده و شروع به لجبازی، بهانه گیری و پرخاشگری می‌کنند تا والدین خواسته و انتظارات او را برطرف کنند. در مجموع می‌توان عوامل روانی، فردی، تربیتی مختلفی را عامل این مسئله در نظر گرفت. به عبارتی می‌توان گفت کودک بهانه‌گیری می‌کند تا بتواند نیاز خود را بیان کند، زیرا هنوز به رشد شناختی کافی جهت ابراز منطقی عقاید و خواسته‌های خود نرسیده‌ است. از جمله علل رایج بهانه‌گیری کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ناتوانی در حرف زدن

مهم‌ترین مسئله‌ای که در ارتباط با بهانه گیری کودک باید در نظر گرفت توجه به ویژگی و دوره سنی او است. در سنین پایین‌تر کودک حرف‌ها و نظرات والدین را متوجه می‌شود اما مهارت کلامی مورد نیاز برای بیان عقاید و انتظارات خود را ندارد. زمانی که نمی‌تواند منظور خود را به درستی بیان کند شروع به بهانه‌گیری و لجبازی می‌کند. بهانه‌گیری و لجبازی کودک می‌تواند نشانه‌ای از کلافه شدن باشد. در چنین شرایطی بهتر است والدین با صبر و تحمل بیشتری به درخواست و نیاز کودک توجه داشته باشند.

مهارت ارتباطی ضعیف

در برخی موارد مهارت ارتباطی ضعیف کودک باعث می‌شود تا نتواند به درستی منظور خود را بیان کند. در نتیجه برای اینکه بتواند انتظارات و صحبت‌های خود را بیان کند شروع به بهانه‌گیری می‌کند تا توجه والدین را بیشتر به سمت خودش متمرکز کند. همچنین نبود مهارت ابراز وجود می‌تواند یکی دیگر از دلایل بهانه گیری کودک باشد.

نیازهای فیزیولوژیک

در سنین پایین‌تر معمولاً برطرف نشدن نیازهای فیزیولوژیک کودک مانند خواب، گرسنگی و… می‌تواند باعث بهانه گیری کودک شود. زمانی که این نیازهای کودک برطرف نشود شروع به بهانه گیری می‌کند. گرسنگی و تشنگی و… باعث می‌شود تا هر فرد بزرگسالی هم دچار کج خلقی شود، در نتیجه این شیوه رفتار کودکان هم طبیعی است.علاوه بر این خوابیدن ناکافی خودش به تنهایی عاملی برای کج خلقی و بهانه گیری کودک است. کودکان معمولاً نیاز بیشتری به خواب دارند و در مقابل کم خوابی بیشتر آسیب‌پذیر هستند. بنابراین یکی از رایج‌ترین علل بهانه‌گیری کودکان صرفاً به همین مسئله نیازهای فیزیولوژیک ختم می‌شود. در نتیجه توجه به نیازهای فیزیولوژیک کودک امری حائز اهمیت است.

جلب توجه

در برخی موارد کودکان صرفاً به این دلیل که می‌خواهند مرکز توجه باشند و تمام توجه والدین معطوف به آن‌ها باشد شروع به لجبازی و بهانه گیری می‌کنند. این نوع بهانه‌گیری‌ها معمولاً زمانی اوج پیدا می‌کند که والدین مشغول کار دیگری باشند.

برای آشنایی با نحوه برخورد و رفتار هنگام جیغ زدن کودک کلیک کنید.

سایر عوامل موثر بر بهانه گیری کودک

از جمله سایر عوامل تاثیرگذار بر بهانه‌گیری کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی
  • ناکامی
  • ترس و اضطراب
  • تحریک بیش از حد
  • درد و بیماری
  • برطرف نشدن نیاز
  • سردرگمی
  • و…

بیشتر بخوانید: اختلالات رفتاری کودک

راهکاری بهبود بهانه گیری کودک

بخش قابل توجهی از بهانه گیری کودک تحت تاثیر والدین قرار دارد، در نتیجه بسیاری از راهکارهای این مسئله هم به والدین ارتباط دارد. شیوه برخورد والدین با کودک، توجه به کودک، برطرف کردن نیازها و انتظارات کودک می‌تواند این بهانه‌گیری‌ها را کاهش دهد. در ادامه برخی از راهکارهای بهبود بهانه‌گیری کودک توضیح داده می‌شود.

کنترل و مدیریت هیجانات والدین

کودکان ممکن است به دلایل مختلفی شروع به بهانه‌گیری کنند و رفتارهایی لجبازانه، پرخاشگرانه، حبس کردن نفس و… از خودشان نشان دهند. تحمل کردن این مسائل اگر بیش از اندازه باشد برای والدین دشوار و طاقت فرسا است و معمولاً پس از مدت زمان محدودی والدین از کوره در می‌روند و شروع به تنبیه کردن کودک می‌کنند. به یاد داشته باشید که هرچقدر به عنوان والد با کودک بیشتر بدرفتاری کنید، بیشتر با او دعوا کنید، لجبازی و بهانه‌گیری او هم بیشتر می‌شود. در این مواقع بهترین کار این است که هیجانات خود را مدیریت کنید و به طور عجولانه واکنشی نشان ندهید، اگر وضعیت برایتان غیر قابل تحمل بود چند دقیقه از محیط خارج شوید و به کودک فرصت دهید تا بهانه‌گیری خودش را تمام کند. حفظ آرامش بهترین کاری است که در این شرایط باید والدین از خودشان نشان دهند.

یکی از عادت‌های بدی که برخی از والدین دارند این است که به طور عجولانه و سریع پیشنهاد جایزه یا قولی را به دروغ به کودک می‌دهند تا کودک به طور موقت ساکت شود. شاید این عمل در کوتاه مدت موثر باشد اما در بلند مدت منجر به افزایش بهانه‌گیری کودک می‌شود.

ابراز محبت به کودک

هنگامی که کودک آرام است و بهانه‌گیری نمی‌کند او را تشویق کنید و مورد محبت خود قرار دهید. در آغوش گرفتن، ابراز محبت به صورت کلامی و غیر کلامی باعث می‌شود تا رفتارهای مطلوب کودک افزایش پیدا کند و به طور غیر مستقیم باعث کاهش لجبازی و بهانه‌گیری کودک می‌شود.

انحراف توجه برای قطع بهانه گیری کودک

از آنجایی که کارکردهای شناختی کودکان هنوز به طور کامل رشد پیدا نکرده، ممکن است والدین مسئله‌ای را بارها به کودک از نظر منطقی توضیح دهند اما کودک همچنان به بهانه‌گیری خود ادامه دهد. در این شرایط پرت کردن حواس و توجه کودک عامل موثری برای از بین بردن بهانه گیری کودک شود. بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و حواس کودک را به موضوع دیگری متمرکز کنید.

گفتگو در ارتباط با مسائل

صحبت با کودک در زمانی که دیگر لجبازی و پرخاشگری و بهانه‌گیری نمی‌کند می‌تواند مفید باشد. صحبت کردن در زمان دیگر در ارتباط با مسئله پیش‌آمده باعث می‌شود تا بهتر متوجه نیاز و خواسته کودک خود شوید. در هنگام صحبت کردن با کودک بهتر است لحن مهربان و با محبتی داشته باشید تا کودک احساس راحتی و آرامش بیشتری پیدا کند و بدون استرس و اضطراب خواسته و انتظار خودش را بیان کند.

آشنایی با مهارت‌های فرزندپروری

به طور کلی اگر والدین با مهارت‌های فرزندپروی آشنایی داشته باشند، به دفعات کمتری با بهانه‌گیری و لجبازی کودک مواجهه می‌شوند. یکی از اشتباهات رایج والدین این است که در هنگام گریه کردن کودک به او باج می‌دهند تا ساکت شود. باج دادن به کودک شاید باعث شود تا در آن موقعیت مشخص کودک ساکت شود و بهانه‌گیری نکند، اما به مرور زمان یاد می‌گیرد که تمام خواسته‌های خودش را به این شیوه بیان کند.

به عبارتی کودک تا باج نگیرد ساکت نمی‌شود و به رفتار نادرست خودش ادامه ‌می‌دهد. آشنایی والدین با اصول فرزندپروی و شیوه‌های تقویت رفتار مطلوب و کاهش رفتار نامطلوب باعث می‌شود تا به مرور زمان بهانه‌گیری و لجبازی کودک رفع شود. جهت آشنایی بیشتر با اصول فرزندپروری می‌توانید از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

فواید احتمالی بهانه گیری کودک

به طور کلی بهانه‌گیری کودک رفتاری است که اگر به طور بلند مدت و همیشگی رخ دهد باعث فرسودگی و خستگی والدین و کاهش روابط صمیمانه بین والد و فرزند می‌شود. اما گاهی بهانه گیری کردن کودک می‌تواند تاثیرات مطلوبی هم داشته باشد، به عنوان مثال گریه کردن کودک می‌تواند باعث کاهش استرس و تخلیه هورمون استرس شود. همچنین کودک یاد می‌گیرد که همیشه قرار نیست در زندگی با بهانه‌گیری کردن و رفتارهای لجبازانه به خواسته‌ها و تمایلاتش برسد. به مرور زمان یاد می‌گیرد که برای درخواست خواسته و انتظاراتش باید از مهارت‌های ارتباطی موثر‌ استفاده کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا تنبیه کردن کودک برای پایان دادن به بهانه‌گیری کار مطلوبی است؟

تنبیه کردن تحت هیچ شرایطی شیوه موثری برای برخورد با کودک بهانه‌گیر نیست. شاید در کوتاه مدت این عمل موثر واقع شود اما در بلند مدت منجر به افزایش تعداد دفعات بهانه‌گیری می‌شود.

منبع: بهانه گیری کودک در سنین مختلف

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بهانه گیری کودک در سنین مختلف, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 64 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 13:21

کابوس های شبانه کودکان یکی از مشکلات شایع میان کودکان 3 تا 6 ساله است که خواب آنان را مختل کرده و ترس و اضطراب شدیدی را برایشان به وجود می‌آورد. اکثر کودکان در این دوره سنی مشخص کابوس شبانه را تجربه می‌کنند چراکه مفاهیم و ترس‌های واقعی در این دوره شکل می‌گیرد و قوه تخیل بسیار فعال کودکان نیز شدت این ترس‌‌ها را افزایش می‌دهد. نحوه برخورد والدین با کابوس شبانه کودکان بسیار اهمیت دارد. با آگاهی از دلایل و راه‌های درمان کابوس شبانه می‌توانید این مساله را برطرف سازید و آرامش فرزندتان را مهیا سازید. مشاوره کودک نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: کابوس های شبانه کودکان

کابوس های شبانه کودکان

برخی کودکان به طور ناگهانی از خواب بر می‌خیزند در حالی که عرق کرده‌اند و تپش قلب شدیدی دارند. این کودکان معمولا یک رویای ترسناک شبانه را تجربه کرده‌اند که اصطلاحا کابوس نامیده می‌شود و به سرعت آن را به یاد می‌آورند. این کابوس‌های وحشتناک ناشی از قوه تخیل کودک و یا تهدیدهای واقعی هستند که او را به اضطراب شدید دچار می‌سازد. محتوای کابوس شبانه کودکان معمولا شامل هیولاها، ارواح، حیوانات ترسناک و انسان‌های بد می‌باشد.

بیشتر : روانشناسی کودک

علت کابوس های شبانه کودکان

-بیماری‌های جسمی
-مشکلات روانشناختی
-تجربه یک اتفاق وحشتناک در واقعیت
-احساس ترس شدید
-مصرف دارو
-مشکلات تنفسی
-اختلال اضطراب
-غذا خوردن قبل از خواب

برای آشنایی با نشانه های کودک سالم کلیک کنید.

 

علائم کابوس های شبانه کودکان

1. تکرار خواب‌های پریشان کننده که کودک پس از بیدار شدن آن‌ها را خوب به یاد می‌آورد.

2. کابوس های شبانه کودک معمولا درباره اتفاقاتی چون فرار کردن، تلاش برای زنده ماندن و حفظ جان اتفاق می‌افتد.

3. کابوس های شبانه کودکان معمولا در نیمه دوم خواب اصلی ایجاد می‌شوند.

4. کودک پس از پریدن از خواب به سرعت کابوسی را که دیده به یاد می‌آورد.

 

کابوس های شبانه در کودک از چه سنی شروع می‌شود؟

به طور معمول از زمانی که کودک درباره خواب‌های خود صحبت می‌کند و آن‌ها را به یاد می‌آورد، دیدن کابوس های شبانه نیز آغاز می‌شود. اگرچه نمی‌توان سن قطعی برای دیدن کابوس های شبانه در نظر گرفت، اما به طور تقریبی باید گفت کابوس دیدن در کودکان در سن 3 سالگی شروع شده و در سنین 4 تا 6 سالگی به اوج خود می‌رسند و کودک دوره‌ای از خواب دیدن‌های ترسناک شبانه را تجربه می‌کند.

 

آیا کابوس دیدن کودک امری طبیعی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت کابوس های شبانه جزئی از روند طبیعی رشد کودک هستند؛ البته به شرط آن که به طور مفرط اتفاق نیفتد و عملکرد کودک را تحت الشعاع قرار ندهند. سنین بین 4 تا 6 سالگی زمانی است که کودک از حیواناتی چون مار و موجودات عجیب و غریب می‌ترسد و در خواب خود را در حال فرار کردن از دست آن‌ها مشاهده می‌کند.

 

راهکار های کاهش کابوس دیدن کودکان

شما می‌توانید برای کاهش کابوس دیدن فرزند خود از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1. پیدا کردن علت و اطمینان دادن به کودک

اگر کودک دچار درگیری ذهنی است و احساس استرس شدید دارد، بهتر است والدین با او صحبت کنند و علت را جویا شوند. به فرزند خود اطمینان دهید که هیچ خطری او را تهدید نمی‌کند و شما همواره مراقب او هستید. برای کسب اطلاع در زمینه نیازهای اساسی کودک کلیک کنید.

2. خسته کردن کودک

بهتر است کودک خواب کافی داشته باشد. عدم خواب کافی در کابوس دیدن‌های شبانه نقش مهمی دارند. می‌توانید در طول روز فرزند خود را به پارک ببرید یا با او بازی کنید تا خسته شود و با راحتی بیشتری به خواب برود. برای کسب اطلاعات در زمینه میزان خواب کودکان کلیک کنید.

3. امن کردن فضا

اسباب بازی‌های ترسناک یا تصاویر حشتناک را باید از اتاق خواب کودک خارج کنید. وقتی فضا تاریک می‌شود ممکن است اسباب بازی‌های ترسناک به شکل هیولا و موجودات خیالی ترسناک مجسم شوند و خواب کودک را به دیدن کابوس‌های وحشتناک همراه سازند.

4. آرامش دادن به کودک

اگر کودک نگرانی و اضطراب غیر معمولی را تجربه می‌کند، بهتر است قبل از خواب تکنیک‌های آرامش بخش مانند نفس کشیدن عمیق و پر کردن شکم با هوا و خالی نمودن آن را انجام دهد تا از شدت اضطراب کاسته شود. قبل از خواب برای کودک خود قصه‌های لذت بخش بخوانید تا با آرامش بیشتری بخوابد.

5. روشن گذاشتن چراغ خواب

ترس از تاریکی یک ترس طبیعی و رایج در کودکان است که در صورت شدت یافتن می‌تواند به کابوس های شبانه تبدیل شود. بهترین راه حل در این زمان روشن گذاشتن چراغ اتاق خواب کودک است. یک چراغ کوچک با نور ملایم تهیه کنید و آن را شب‌ها برای فرزند خود روشن بگذارید.

6. کمک گرفتن از روانشناس

در صورت ادامه دار بودن کابوس های شبانه کودک مراجعه به یک روانشناس برای ریشه‌یابی این موضوع و درمان آن ضروری است. برخی مواقع کابوس های شبانه کودک ریشه در اتفاقات و ترس‌های شدید درونی دارد که باید درمان شوند.

 

واکنش صحیح والدین در هنگام کابوس دیدن کودک

والدین باید با نرمی و ملایمت با کودک خود که کابوس وحشتناکی را تجربه کرده صحبت نمایند. باید با دقت به حرفای کودک گوش بدهند و با در آغوش کشیدن به اوه آرامش بخشند. نباید حرف‌های کودک را در مورد کابوسی که دیده است مورد تمسخر قرار داد. با توجه به اینکه برخی کودکان در هنگام کابوس دیدن دچار خوابگردی می‌شوند، باید نکات ایمنی را رعایت کرد و محیطی امن را فراهم آورد تا کودک در هنگام راه رفتن در حالت خواب دچار مشکل نشود. برای کسب اطلاعات در زمینه آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا کابوس های شبانه کودک قابل درمان است؟

بسیاری از کودکان کابوس های شبانه را تجربه می‌کنند که برای درمان آن القای آرامش و ایجاد محیطی امن برای کودک توسط والدین و کمک گرفتن از مشاوره‌های روانشناسی در حیطه کودکان اهمیت دارد.

عوامل تشدید کننده کابوس‌های شبانه چیست؟

کابوس‌های شبانه کودکان معمولا در دوره‌هایی گذرا و موقت اتفاق می‌افتند اما برخی عوامل مانند خواب نامنظم، استرس و کم خوابی آن را تشدید می‌کند.

منبع: کابوس های شبانه کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کابوس های شبانه کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 70 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 13:16

خودزنی کودک یکی از موضوعات نگران کننده‌ای است که می‌تواند سلامت جسمی و روانی کودک و خانواده را به خطر بیاندازد و تاثیرات منفی خود را بر جنبه‌های مختلف زندگی بگذارد. اکثر پدر و مادرها می‌خواهند بدانند چه عاملی باعث می‌شود که رفتار خودزنی در کودک بروز یابد و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل مختلفی از جمله استفاده از خودزنی برای جلب توجه و به دست آوردن خواسته‌ها در کنار ابتلا به دیگر اختلالات دوران کودکی می‌تواند در خودزنی کودکان نقش داشته باشد. با توجه به آسیب‌های جسمی و روانی که در پی این رفتار در کودکان به وجود می‌آید لازم است که درمان هرچه سریع‌تر صورت گیرد. در ادامه علل و روش‌های درمان خودزنی کودک را از منظر روانشناسی مورد بررسی قرار داده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با نشانه های جلب توجه در کودکان کلیک کنید.

منبع: خودزنی کودک

خودزنی کودک | انواع رفتارهای خودزنی در کودکان

رفتار خودزنی کودک می‌تواند به شیوه‌های مختلفی بروز یابد. به طور کلی انجام هرگونه عملی که منجر به آسیب مستقیم به بدن شود تحت عنوان خودزنی در نظر گرفته می‌شود و نوعی از اختلالات رفتاری محسوب می‌گردد. از جمله رایج‌ترین رفتارهای خودزنی در کودکان می‌توان به ضربه زدن به بدن، کتک زدن خود، کوبیدن سر یا بدن به زمین، کشیدن اجسام نوک تیز روی بدن، کشیدن موها، گازگرفتن خود، کندن پوست و سایر اعمال مشابه با موارد گفته شده اشاره کرد. برای شناخت بیشتر درباره اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

 

خودزنی کودک | علائم خودزنی پنهان

برخی از کودکان خودزنی آشکار دارند. مثلا زمانی که عصبانی می‌شوند فورا جار و جنجال راه می‌اندازند و با رفتارهای آسیب زننده به خود تلاش می‌کنند خواسته‌هایشان را عملی کنند. این در حالی است که ممکن است برخی دیگر از کودکان رفتار خودزنی را به طور پنهان انجام دهند. این بچه‌ها اغلب زمانی که مضطرب یا پریشان هستند در خلوت به خودشان آسیب می‌رسانند. در این شرایط اگر والدین آگاه نباشند ممکن است خطرات جدی کودک را تهدید نماید. از جمله علائمی که می‌توانند در مورد خودزنی پنهان در کودک به شما هشدار دهند باید به موارد زیر اشاره کرد. در صورت مشاهده این علائم برای ارزیابی دقیق‌تر وضعیت روانی کودک لازم است که ابتدا از یک روانشناس کمک بگیرید.

– ایجاد تغییراتی در الگوی خواب یا اشتهای کودک

– از دست دادن تمایل به انجام فعالیت‌هایی که قبلا برای کودک جذاب بوده‌اند نظیر بی علاقگی نسبت به بازی کردن یا دیدن دوستان

– اجتناب کردن از ورزش‌هایی نظیر شنا و تمایل به پوشانده نگه داشتن کامل بدن در همه شرایط جهت مخفی نگه داشتن قسمت‌های آسیب دیده بدن

– کاهش عملکرد تحصیلی و تمایل نداشتن برای انجام فعالیت‌های درسی

– بی توجهی به ظاهر خود

– بروز تغییرات قابل توجه در خلق و احساس غمگینی در بیشتر اوقات روز

– وجود زخم‌ها یا کبودی‌های روی بدن که کودک هیچ گونه توضیحی در مورد آن‌ها به شما نمی‌دهد.

 

علل خودزنی کودک

خودزنی کودک می‌تواند ناشی از علل و عوامل مختلفی باشد. از جمله این عوامل می‌توان به دچار بودن به افسردگی دوران کودکی، ابتلا به اختلالات اضطرابی، استفاده از خودزنی برای جلب توجه یا عملی کردن خواسته‌های خویش و مشاهده خودزنی در افراد تاثیرگذار زندگی اشاره کرد.

اگر فرزندتان هنگام لجبازی رفتار خودزنی انجام می‌دهد لازم است این رفتار او را نادیده بگیرید. به این صورت که از تکنیک حواسپرتی استفاده کرده و تلاش نمایید موضوعات دیگری را پیش بکشید. هربار که به خاطر خودزنی کودک در برابر او تسلیم شوید و خواسته‌های غیر معقولش را برآورده نمایید شدت این رفتار آسیب رسان در او بیشتر می‌شود و حتی می‌تواند به خودکشی منجر گردد.

برای آگاهی بیشتر درباره تهدید به خودکشی در کودکان کلیک کنید.

 

خودزنی کودک | توصیه‌هایی برای والدین

اگر متوجه شدید که فرزندتان دست به خودزنی می‌زند، رعایت برخی توصیه‌ها برای مقابله با این رفتار ضرورت دارد. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- پیش از هر چیز آرامش خود را حفظ کنید

مشاهده خودزنی کودک می‌تواند برای والدین شوکه کننده باشد یا حتی ناراحتی، خشم و عصبانیت زیادی را برانگیزد. در این شرایط پیش از هرچیز بسیار اهمیت دارد که از مهارت کافی برای کنترل هیجانات خود برخوردار باشید و واکنش‌های تندی نشان ندهید. هرچقدر در این شرایط آرام تر بمانید بیشتر می‌توانید به فرزند خود کمک کنید.

2- در مورد این رفتار با فرزند خود گفت و گو کنید

زمانی که خود و فرزندتان آرام هستید به طور خصوصی در مورد انجام این رفتار کودک با او صحبت کنید. سعی نمایید موضعی غیر قضاوتی داشته باشید و به جای نصیحت کردن اجازه دهید بیشتر کودک حرف بزند. همین که فرزندتان ببیند شما به احساسات او اهمیت داده و تمایل به درک او دارید تا حد زیادی در روحیه اش تاثیر می‌گذارد و در نتیجه رفتار خود زنی نیز در او کاهش پیدا می‌کند.

3- در مورد هیجانات مختلف به خصوص هیجان خشم به کودک توضیح دهید

بسیاری از کودکان دانش هیجانی کمی دارند. آن‌ها از بروز حالات مختلف در خود آگاه نیستند و نمی‌دانند زمانی که به شدت ناراحت یا عصبانی می‌شوند باید چه کاری انجام دهند. به عنوان یک پدر و مادر بسیار اهمیت دارد که در مورد هیجانات و احساسات مختلف به فرزندتان آگاهی بدهید.

به کودک بگویید که بروز هر یک از این احساسات در انسان طبیعی هستند هرچند تحمل آن‌ها ممکن است بسیار دشوار به نظر برسد. با این حال راه حل‌های مختلفی وجود دارد که به شیوه سالم کمک می‌کنند آن‌ها را در خود مدیریت کنند. برای اینکه آموزش‌های کامل تری در اختیار فرزندتان بگذارید مراجعه به یک روانشناس کودک می‌تواند تا حد زیادی مفید واقع شود. برای آگاهی بیشتر توصیه می کنیم مقاله کودکان استثنایی را مطالعه کنید.

4- در مورد افسردگی و سایر اختلالات دوران کودکی هشیار باشید

بسیاری از والدین در مورد مشکلات مرتبط با سلامت روان در دوران کودکی اطلاعات چندانی ندارند. این در حالی است که کودکان تحت تاثیر عوامل مختلف ممکن است با اختلالات روانشناختی گوناگونی مواجه شوند. از جمله رایج ترین اختلالات در این برهه زمانی می‌توان به افسردگی و انواع ترس‌ها و اضطراب‌های دوران کودکی اشاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که رفتار خودزنی به خصوص خودزنی پنهان در کودکانی که دچار مشکلات مرتبط با سلامت روان هستند بیش از سایرین دیده می‌شود. در نتیجه لازم است با علائم این اختلال‌ها آشنا بوده و در صورت مشاهده تغییرات رفتاری بارز در فرزند خود به موقع از یک متخصص کمک بگیرید.

5- خودزنی را به یک سلاح برای کودک تبدیل نکنید

برخی از پدر و مادرها به طور ناخواسته رفتار خودزنی در فرزند خود را پرورش داده و آن را به سلاحی تبدیل می‌کنند. برای مثال زمانی که کودک برای اولین بار در صورت برآورده نشدن خواسته‌اش سرش را به زمین می‌کوبد ممکن است والدین سریع تسلیم او شده و نیازش را برطرف سازند. این کار با تقویت رفتارخودزنی باعث می‌شود که این کار به نوعی عادت مخرب تبدیل شده و روز به روز تشدید شود.

 

درمان خودزنی کودک

اگر فرزندتان به طور مکرر رفتارهای خود آسیب رسانی را بروز می‌دهد و به طور آشکار یا پنهان به خودزنی می‌پردازد لازم است که حتما برای دریافت درمان‌های مناسب او را نزد یک متخصص روانشناس ببرید. روانشناسان کودک و نوجوان با ارزیابی دقیق وضعیت روحی کودک می‌توانند علت بروز رفتار خودزنی را درک کنند و با فراهم کردن آموزش‌هایی برای والدین و خود کودک از تکرار این عمل پیشگیری نمایند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا خودزنی کودک به هنگام عصبانیت درمانی دارد؟

بله، خودزنی کودک در زمان عصبانیت از فقدان مهارت کنترل خشم در او خبر می‌دهد. در این شرایط روانشناسان با ارائه آموزش‌هایی به والدین و خود کودک می‌توانند به درمان این مشکل کمک نمایند.

منبع: خودزنی کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : خودزنی کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 175 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 14:29

خیال پردازی کودک یکی از مسائلی که می‌تواند در راستای رشد شخصیت و مهارت‌های ارتباطی کودکان موثر باشد و در عین حال باعث ایجاد نگرانی‌هایی برای والدین گردد. کودکان عمدتاً در خیال‌های خودشان زندگی می‌کنند و دنیا را بر اساس تصوراتی که دارند در نظر می‌گیرند. خیال پردازی کودک حتی می‌تواند تا داشتن دوست و همبازی خیالی هم پیش برود. آن چه که اهمیت دارد این است که والدین باید بدانند این مسئله در یک دوره سنی طبیعی است و نیاز به ابزار نگرانی‌ ندارد با این حال از طرفی سرکوب کردن خیالات و یا غرق شدن کودک در تصوراتش می‌تواند با آسیب‌هایی همراه باشد. از این جهت آشنایی با خیال پردازی‌های کودک و شیوه صحیح برخورد با این مسئله دارای اهمیت زیادی است. در ادامه به طور کامل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

منبع: خیال پردازی کودک

خیال پردازی کودک

خیال پردازی کودک می‌تواند شامل افکار و تصاویری باشد که در ذهن کودک جریان دارند، به طوریکه که می‌توانند کاملا غیر واقعی باشند یا صرفاً بخشی از آن واقعیت نداشته باشد. تصویرسازی یا خیال پردازی در این دوران دریچه‌ای است که کودک دنیا را بر اساس آن نگاه می‌کند و به نوعی با توجه به این خیال پردازی‌ها با اطرافیان و محیط پیرامونش ارتباط می‌گیرد. برخی از خیال پردازی‌های کودک را می‌توان به عنوان مصادیقی در نظر گرفت که در دنیای واقعی وجود ندارد، به عنوان مثال می‌توان به اسب پرنده یا انسان‌های ابرقدرت اشاره کرد.

در برخی موارد خیال پردازی‌های کودک می‌تواند شامل داشتن یک دوست و همبازی خیالی هم شود. خیال پردازی و داشتن دوست خیالی مزیت‌های فراوانی دارد که می‌تواند به رشد و توسعه ارتباطات بین فردی کودک کمک کند. با این حال همانند هرچیز دیگری افراط در این زمینه می‌تواند با آسیب‌هایی همراه باشد. به طور کلی داشتن دوست و یا همبازی خیالی تا سن 7 سالگی برای کودک نشان دهنده مشکل خاصی نیست چراکه در این دوران هنوز دستگاه عصبی مرکزی کودک در حال تکامل است، اما داشتن دوست خیالی در سال‌های بعدی می‌تواند نشان دهنده یک مشکل روانشناختی باشد.

برای آشنایی با نحوه برخورد با دوست خیالی کودکان کلیک کنید.

خیال پردازی کودک اگر به صورت افراطی نباشد می‌تواند باعث افزایش خلاقیت کودک شود اما اگر این خیال پردازی‌ها تمام جنبه‎های زندگی کودک را چه در زمان بیداری و چه در زمان خواب دربرگرفته باشند نیاز به بررسی و مداخله دارد. آنچه که اهمیت دارد این است که والدین بتوانند مرز بین واقعیت و خیال را برای کودک مشخص کنند و به او آموزش دهند. برای آگاهی بیشتر درباره دنیای کودکان کلیک کنید.

علل خیال پردازی کودک

خیال پردازی کودک می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. به طور کلی علل آن را می‌توان در سه عامل زیستی، روانی و محیطی در نظر گرفت. برخی از کودکان می‌توانند دارای ژن‌هایی باشند که این ویژگی را به وجود می‌آورد، همچنین برخی از والدین ممکن است بر اساس شیوه فرزندپروری که دارند منجر به رشد و پرورش کودک خیال پرداز شوند. عواملی مانند محیط مدرسه، گروه همسالان و… هم می‌توانند باعث پرورش، تقویت و یا سرکوب خیال پردازی در کودک شوند.

نحوه تشخیص خیال پردازی کودک

مقداری از خیال پردازی در همه کودکان وجود دارد، خصوصاً هنگامی که کودکان در حال بازی به تنهایی یا با همسالان خود هستند. به طورکلی با توجه به وضعیت بازی و توجه به رفتارها و گفته‌های کودک می‌توان به این مسئله پی برد. بسیاری از کودکان خودشان را جای شخصیت‌های ابرقهرمان جا می‌زنند و با آن‌ها هم‌ذات پنداری می‌کنند این مسئله تا اندازه‌ای طبیعی است و برای رشد و خلاقیت کودک مناسب است. با این حال نباید به صورت افراطی شود. جدی‌ترین مسئله در خیال پردازی کودک که می‌تواند منجر به نگرانی والدین هم شود داشتن دوست خیالی است.

با توجه به صحبت‌ها و سوال‌های کودک، رویاها، نقاشی، استدلال‌ها و بازی کردن با کودک می‌توان متوجه دوست خیالی در کودک شد. کودکان معمولاً در ارتباط با هر مسئله‌ای با والدین خود صحبت می‌کنند پس به گفته‌های او با دقت توجه کنید تا بتوانید خیال پردازی‌اش را درک کنید. حتی در مواردی کودکانی که دوست خیالی دارند، تلاش می‌کنند تا دوستشان را به والدین نشان دهند و یا به تنهایی با او حرف بزنند. در این شرایط لازم که برای بررسی‌های بیشتر از یک مشاور کودک کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر درباره روانشناسی کودک کلیک کنید.

شیوه برخورد با کودکان خیالپرداز

بهترین شیوه برخورد والدین با کودکی که خیال پردازی دارد این است که به طور فعالانه به حرف‌های کودکشان توجه کنند و به نوعی وارد دنیای خیالی کودک شوند. سرکوب کردن کردن خیال پردازی‌ها هیچگونه کمکی به حل این مسئله نمی‌کند و فقط باعث می‌شود که کودک از گفتن خیال پردازی‌هایش اجتناب کند. همچنین خیال‌پردازی‌های کودک را با دروغ مساوی ندانید چراکه از نظر کودکان این خیالپردازی‌ها واقعی هستند و واکنش‌های این چنینی از طرف والدین می‌تواند منجر به کاهش عزت نفس و ایجاد مشکلات شخصیتی و رفتاری در کودک شود.

علاوه بر این می‌توانید در ارتباط با خیال پردازی‌ها با کودک صحبت کنید و در قالب داستان یا بازی بخواهید که در مورد آن‌ها با شما صحبت کند. در یک دوره از رشد کودک خصوصا در کودکی اول یعنی سنین 2 تا 6 سالگی خیال پردازی امری طبیعی است و نیاز به نگرانی ندارد. با این حال اگر در ارتباط با این مسئله دچار نگرانی‌های زیادی شده‌اید بهتر است از یک روانشناس کودک کمک بخواهید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا خیال پردازی‌های کودک خطرناک است؟

خیال پردازی یکی از ویژگی‌ها و فعالیت‌هایی است که عمده کودکان در دوره کودکی اول خود یعنی حدود 2 تا 6 سالگی انجام می‌دهند. در برخی موارد این خیال پردازی‌ها می‌تواند به داشتن یک دوست خیالی تبدیل شود. به طور کلی در دوره کودکی این مسئله یک فرایند عادی است و نیاز به نگرانی از طرف والدین ندارد.

منبع: خیال پردازی کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : خیال پردازی کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 168 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 14:26